Leder af Grundtvig-Akademiet: At lukke samtale om læreruddannelsen vidner om mangel på dannelse

Det giver anledning til dyb bekymring, når de personer, der har ansvaret for de uddannelser, der forbereder til livets vigtigste opgave, samtidig forsøger at afkorte samtalen om en ny læreruddannelse, skriver Ingrid Ank

"Vi lever ikke for at gå i skole, vi går i skole, fordi vi vil forstå livet og forstå vores liv i et samfund og i en verden med andre (eller som Grundtvig ville sige, det er skolen for livet, ikke omvendt)," skriver Ingrid Ank.
"Vi lever ikke for at gå i skole, vi går i skole, fordi vi vil forstå livet og forstå vores liv i et samfund og i en verden med andre (eller som Grundtvig ville sige, det er skolen for livet, ikke omvendt)," skriver Ingrid Ank. Foto: Grundtvig Akademiet/pressefoto.

Man bør altid blive bekymret, når nogen forsøger at afkorte en vigtig samtale. Man bør især blive bekymret, når nogen forsøger at afkorte samtalen om, hvordan vi skal forberede mennesker til verdens og livets vigtigste opgave: At være lærer for fremtidens voksne. Man bør blive dybt bekymret, når de personer, der forsøger at afkorte samtalen, også er dem, der har ansvaret for de uddannelser, der forbereder til livets vigtigste opgave.