Liberal Alliance: Hæv barren for dannelsesfagene

Liberal Alliance er ikke tilfredse med, at læreruddannelsens dannelsesfag, KLM, tilsyneladende svækkes

"Det vil have store omkostninger for fremtidens unge, hvis den nye læreruddannelse udvander KLM-faget på et tidspunkt, hvor fagligheden også skal fortyndes gennem aktivitetstimer ude på skolerne," skriver Mette Bock og Merete Riisager fra Liberal Alliance i et debatindlæg
"Det vil have store omkostninger for fremtidens unge, hvis den nye læreruddannelse udvander KLM-faget på et tidspunkt, hvor fagligheden også skal fortyndes gennem aktivitetstimer ude på skolerne," skriver Mette Bock og Merete Riisager fra Liberal Alliance i et debatindlæg. Foto: Marie Hald Denmark.

Når eleverne efter 9. og 10. klasse forlader folkeskolen, skal de kunne andet og mere end at læse, skrive og regne. De skal kende deres kulturarv, have viden om religion, kristendom, historie og litteratur og de skal vide, hvilke idéer, begivenheder og love, der er byggesten for det demokrati, vi har i dag. Kort sagt skal eleverne have almen dannelse, der gør dem i stand til at leve som frie, selvstændige og myndige borgere.

Derfor er vi i Liberal Alliance ikke tilfredse med, at dannelsesfaget KLM, kristendomskundskab/livsoplysning/medborgerskab, ifølge en ny bekendtgørelse, der har været sendt i høring, svækkes. Forligspartierne bag den nye læreruddannelse besluttede at bevare den almene dannelse særligt repræsenteret gennem faget KLM på seminarierne, og det skal de selvfølgelig holdes op på. Ellers ligner det, som 22 lærere også skriver her i avisen i en kronik den 31. januar, et klart forligsbrud.

LÆS OGSÅ: Modstandere af KLM-faget spiller ikke med åbne kort

Som ordførere for skole- og kirkeområdet ligger det os meget på sinde, at kristendomskundskab, religion og livsoplysning fortsat vægtes højt i folkeskoleundervisningen og på læreruddannelsen, for grundskolen handler ikke kun om at opnå færdigheder den handler i høj grad også om at erhverve faglighed og indsigt gennem de klassiske dannelsesfag. Det er afgørende at kunne forstå vores fælles ophav og historie for at kunne navigere i det samfund, vi lever i i dag, hvor indflydelsen udefra er enorm, både kulturelt og religiøst.

Det vil have store omkostninger for fremtidens unge, hvis den nye læreruddannelse udvander KLM-faget på et tidspunkt, hvor fagligheden også skal fortyndes gennem aktivitetstimer ude på skolerne.

LÆS OGSÅ: Bevar KLM-faget i læreruddannelsen

Liberal Alliance blev ikke inviteret med til forhandlingerne om den nye læreruddannelse. Vi ville gerne have styrket dannelseselementerne yderligere og så en mulighed for også at gøre KLM til et linjefag for de særligt interesserede.

I forhold til den folkeskolereform, der ligger til forhandling lige nu, ønsker vi at styrke uddannelsesmålene for dannelsesfagene og indføre nye metoder til måling af resultaterne, så skolerne kan holdes op på den faglighed, de sender de unge ud i verden med.

Merete Riisager er børne- og undervisningsordfører, og Mette Bock er kirkeordfører, begge for Liberal Alliance