Ligestillingsminister: Det nytter ikke, at vi i 2017 stadig har ”mandefag” og ”kvindefag”

Vi har som forældre en kæmpe opgave i at styrke pigernes tiltro til egne evner. Også når det gælder it, matematik og fysik, skriver ligestillingsminister Karen Ellemann (V)

Det nytter ikke, at vi i 2017 stadig har ”mandefag” og ”kvindefag”. Det begrænser mulighederne for det enkelte unge menneske og er med til at skabe et kønsopdelt arbejdsmarked, som er skidt både for det enkelte menneske, for virksomhedernes bundlinje og dermed for samfundet.
Det nytter ikke, at vi i 2017 stadig har ”mandefag” og ”kvindefag”. Det begrænser mulighederne for det enkelte unge menneske og er med til at skabe et kønsopdelt arbejdsmarked, som er skidt både for det enkelte menneske, for virksomhedernes bundlinje og dermed for samfundet. Foto: STINE TIDSVILDE/ritzau .

HVAD SIGER DU til din 16-årige datter, når hun kommer hjem og siger, at hun gerne ”vil redde verden”?

Opfordrer du hende så til at blive sygeplejerske eller til at opfinde en app, der kan nedbringe barselsdødeligheden i u-landene?

Det spørgsmål – og ikke mindst svaret – er meget relevant på en dag som i dag, hvor virksomheder som Novozymes, Microsoft, Vestas, Grundfos og Dong inviterer lokale folkeskolepiger til at komme på besøg og arbejde med naturvidenskab og teknik i praksis, og som dermed markerer Girls’ Day in Science.

For sagen er, at forældre har meget stor indflydelse på unges uddannelsesvalg.

Rigtig mange piger og unge kvinder vil gerne vælge en uddannelses- og karrierevej, hvor de kan hjælpe andre mennesker, arbejde kreativt, finde løsninger på konkrete problemer og gøre en forskel i den virkelige verden.

Alt det kan de med en uddannelse inden for naturvidenskab og teknik som ingeniør eller softwareudvikler, men alligevel vælger de færreste unge kvinder den vej. De vælger i stedet uddannelser inden for omsorg og service.

Problemet er, at mange piger ikke føler, at de har tilstrækkelige evner inden for de naturvidenskabelige områder. Også selvom pigerne selvfølgelig er lige så dygtige som drengene.

Derfor har vi som forældre en kæmpe opgave i at styrke pigernes tiltro til egne evner. Også når det gælder it, matematik og fysik.

Undersøgelser viser, at for de unge piger, der vælger de naturvidenskabelige og tekniske uddannelser, har en far eller en mor med en teknisk baggrund ofte haft en finger med i spillet. Der bliver talt teknik i hjemmet, og det gør fagene mindre fremmedgørende.

Det nytter ikke, at vi i 2017 stadig har ”mandefag” og ”kvindefag”. Det begrænser mulighederne for det enkelte unge menneske og er med til at skabe et kønsopdelt arbejdsmarked, som er skidt både for det enkelte menneske, for virksomhedernes bundlinje og dermed for samfundet.

Derfor har vi alle sammen et ansvar for at udfordre de unges uddannelsesvalg.

Ikke mindst forældrene, der skal sørge for, at børnene kender til Pippi-loven:

”Det har jeg aldrig prøvet før, så det klarer jeg helt sikkert!”.

Karen Ellemann (V) er ligestillingsminister.