Martyriet og religionskrig - I historiens lys

Vi er vidner i dag til en ideologisk krig, men ikke til en religionskrig. Islam er ikke fjenden, og martyriet er ikke svaret, skriver historiker

Vi er vidner i dag til en ideologisk krig, men ikke til en religionskrig. Islam er ikke fjenden, og martyriet er ikke svaret. Julens budskab er fred på jord til alle mennesker.
Vi er vidner i dag til en ideologisk krig, men ikke til en religionskrig. Islam er ikke fjenden, og martyriet er ikke svaret. Julens budskab er fred på jord til alle mennesker. Foto: AP Photo/Michael Sohn.

Tak til Jeppe Duvå for lederen den 21. december, der på fremragende vis tager stilling til vores situation i Vesten nu oven på terrorhandlinger og specielt den sidste i Berlin.

Mens andre taler om religionskrig og gør islam som religion ansvarlig for de uhyrligheder, der truer os, kommer Duvå med andre overvejelser. Han ser nutidens situation i historiens lys og minder os om den gamle franske præst, der i sommer blev slået ihjel, mens han forestod messen.

Præsten blev til martyr i den kristne tradition, hvor man giver sit liv for Kristus. Som Duvå skriver: ”Martyriet er i kristen forstand aldrig et mål i sig selv”. Kristi efterlignelse betyder, at man overgiver sig til Gud som Jesus på korset. Uden had og vold, og at man tilgiver dem, som forfølger.

Der er mange i dag, der hævder, at islam er voldens religion og derfor skal bekæmpes. Men det er ikke så enkelt. Lige som islam har været brugt til at retfærdiggøre voldelige handlinger, så har holdningen også præget kristendommen. Under korstogene velsignede præsterne mennesker, der viede sig til vold, og der opstod munkeordener, som tempelherrerne, hvis formål var at slå de vantro ihjel.

Hverken kristendom eller islam er i bund og grund voldelige, men de er blev udnyttet til voldens formål. Koranen har lige så mange steder, der taler om venskab og gæstfrihed for den fremmede som om kamp mod ens fjender. Bibelen ligeledes.

Måske er den største forskel mellem de to religioner Jesu ord om at elske ens fjender. Det er svært at gøre, når mennesker slås ihjel på et julemarked midt i Berlin. Hvordan kan man betragte et fanatisk, voldeligt menneske som Guds barn? Men det kristne budskab er klart og tydeligt, som jeg for nylig oplevede.

I november underviste jeg kristne munke i Hongkong af trappist-cistercienserordenen. De er efterkommere af munke, der i 1949 blev slået ihjel af kommunisterne. De overlevende munke flygtede til Canada fra Kina, men blev inviteret til Hongkong, hvor de i dag er et levende vidnesbyrd om bøn og arbejde i en tradition, der går tilbage til 500-tallet.

De nuværende munke gav ikke udtryk for had og foragt for de mennesker, der slog deres brødre i hjel. De vil gerne praktisere deres religion i et Kina, hvor had og forfølgelse erstattes af fred og fordragelighed.

Denne forbrødring på trods af ideologiske forskelle giver håb om en fremtid for en verden, hvor mennesker accepterer deres forskelle og giver hinanden plads.

Vi er vidner i dag til en ideologisk krig, men ikke til en religionskrig. Islam er ikke fjenden, og martyriet er ikke svaret. Julens budskab er fred på jord til alle mennesker.

Brian Patrick McGuire er professor emeritus i historie.