Mediekommentar: Hvis man er til gedigen, britisk krimi, er ”Sherwood” en ren lækkerbisken

”Sherwood” er fremragende, britisk krimi, skriver Birgitte Stoklund Larsen

Mediekommentar: Hvis man er til gedigen, britisk krimi, er ”Sherwood” en ren lækkerbisken
Foto: BBC.

I den britiske kriminalserie “Sherwood” er vi i det, der stadig kaldes ”en tidligere mineby” i Nottinghamshire i England. Her blev i 1984 strejket i minerne, og minearbejdere fra andre områder af landet blev kørt ind under politibeskyttelse for at udføre det strejkeramte arbejde. Det er en konflikt, der selv mange år efter har sit eget liv. Når Gary med jævne mellemrum hvisler et “scab”, skruebrækker, efter en af de andre mænd på det lokale værtshus, holdes sårene fra den gamle konflikt åbne. Der er her mange år efter ikke skabt forsoning i konflikten, som trækker spor ind i mange familier: Brødre undviger hinanden på værtshuset, og søstre taler ikke med hinanden, selvom de bor dør om dør i samme gade.

Alle disse konflikter i lokalsamfundet afdækkes og genopvarmes i kølvandet på mordet på Gary begået med bue og pil – ja, det er også dét Sherwood. Gary er en ældre mand, munter og charmerende, og han strejkede i 1980’erne. Han er en af dem, der holder uforsonlighedens fane højt, men ikke den eneste.

Andre dukker sig, og alle er påvirkede af den gamle konflikt. Det handler ikke kun om konflikten mellem strejkende og ikke-strejkende, men også om en konflikt mellem provins og hovedstad, mellem lokalt politi og styrkerne fra London og om et lokalsamfund, hvor man stadig mange år efter minedriftens ophør definerer sig ved sin fortid, ”tidligere mineby”.

Hvis man er til gedigen, britisk krimi og trænger til flere vitaminer end endnu en omgang Barnaby, er ”Sherwood” en ren lækkerbisken. Allerede efter et par af de i alt seks episoder er man helt på det rene med, hvem morderen er. Han gemmer sig i Sherwoodskovene med sit pilekogger og sin hættetrøje. Men man ved ikke, hvorfor han begik mordet og også forsøgte at få ram på en tilsyneladende sagesløs togfører. Spændingsopbygningen fortsætter ind i lag på lag af andre og relaterede konflikter. Også en ung lokalpolitiker bliver myrdet.

Opklaringen er lagt i hænderne på den lokale politimand Ian St. Clair (David Morissey), selv søn af en strejkende minearbejder, der kæmpede mod politiet dengang i 1980’erne, hvor Ian St. Clair var ung i politistyrken. Detektiven virker som soliditeten selv, men har sine grunde til at insistere på, at hans navn udtales ”sint”, ikke ”saint”, helgen. Mod sin vilje får St. Clair hjælp fra en tilrejsende opklarer fra London, som viser sig også at have spillet en rolle under de gamle konfrontationer, hvor der også blev brugt undercover agenter fra London. Midt i det hele udspiller sig en Romeo og Julie-historie med to unge elskende fra familier, der ikke omgås.

Ingen er uden forhistorier, alle sidder fast i den gamle konflikt. ”Sherwood” er fremragende, britisk krimi. Intet mindre. Seriens seks afsnit vises søndage på DR1, men alle afsnit kan også allerede nu ses på dr.tv.