Mediekommentar: Vis mig din bankkonto, og lad mig fortælle dig, hvem du er

Podcasten ”Du kender typen” viser, hvor meget identitet, der er knyttet til forbrug. For livsstil er også eksistens, og det er svært at løbe fra et kontoudtog

TV-vært Anna Lin blotlægger sin økonomi og trækker linjer mellem forbrug og personlighed.
TV-vært Anna Lin blotlægger sin økonomi og trækker linjer mellem forbrug og personlighed. Foto: Mathias Eis/Ritzau Scanpix.

”Kender du typen” er et TV-program, der pirrer nysgerrigheden efter at være ”hjemme hos” et menneske, man tror, man kender. To såkaldte livsstilseksperter besøger en kendt persons hjem og skal gætte, hvem der bor der. Det er et særligt menneske, men også en type: Kender du typen, der altid har champagne på køl? Typen, der aldrig ser tv? Typen, der ejer syv cykler? Selv de mennesker, vi kender som enestående, er også typer.

Det er et tilsyneladende uopslideligt programformat. ”Kender du typen” har kørt siden midten af 1990’erne med skiftende værter og livsstilseksperter.

Anne Glad har de seneste mange år været en af de besøgende eksperter. Hun er velforberedt og altid god for en statistisk perspektivering, der slår fast, hvor mange procent af den danske befolkning, der er vegetarer, eller hvor stor stigningen er i salget af færdigretter over de seneste år.

Anne Glad har også en podcast, hvor hun dykker dybere ned i kendissernes forbrug på basis af nogle måneders kontoudtog fra banken. ”Du kender typen”, hedder podcasten, og nye afsnit offentliggøres med mellemrum i DRLyd. Deltagerne er tidligere deltagere i ”Kender du typen”, så vi er i et lukket kredsløb af tv-kendisser.

I det senest offentliggjorte afsnit er det TV-programmets aktuelle vært, 26-årige Anna Lin, der blotlægger sin økonomi og sit liv. Anna Lin er typen, der giver sine bankkonti navne, ”Dagen og vejen” hedder forbrugskontoen; hun bruger penge på dating og negle, plantebaseret mad og genbrugstøj, og hun er ofte den, der lægger ud på en bytur med vennerne. Hun har en substantiel opsparing, fordi hendes mor siger, hun skal og af det, hun kalder apokalyptiske grunde: Hun tror ikke, verden om 40 år ser ud som i dag. En både sjov og fornuftig ung kvinde.

”Du kender typen” viser, hvor meget identitet, der er knyttet til forbrug, også selvom man, som Anna Lin har ”absurd meget forbrugerskam”. Livsstil er også eksistens, og derfor bliver samtalerne om forbruget ofte interessante og altid meget konkrete. Det er svært at løbe fra et kontoudtog.

Deltagerne er typisk både artikulerede og bevidste om deres forbrug, selvom de godt kan blive overraskede over, hvor mange penge de har brugt på restaurantbesøg eller rejser, når Anne Glad tæller sammen for nogle måneder. Det er folk, der tjener mange penge, og mennesker, der har styr på deres økonomi – ellers udleverede de sikkert heller ikke deres kontoudtog.

”Du kender typen” er modpolen eller den artige søster til ”Luksusfælden” på TV3, hvor det udisciplinerede forbrug udstilles. I ”Kender du typen” er der ingen moralsk løftede pegefingre som i ”Luksusfælden”. Bare nysgerrighed på forbrug. Og middelklasseforbrugerskam af varierende størrelse.

Birgitte Stoklund Larsen er sognepræst og stiftskonsulent.