Medieordfører: Orkesterflytning til gavn for hvem?

Undskyld at jeg ikke umiddelbart falder bagover i svime af benovethed over kulturministerens - eller var det DF’s - tanker. Socialdemokratiet vil gerne være med til at ændre på kasser og strukturer, hvis det er til gavn for musikken og dens publikum. Men ikke bare for ændringens skyld, skriver Socialdemokratiets kultur- og medieordfører

Bliver koncerthus og ensembler løftet over i en selvstændig institution, medfører det vel heller ikke i sig selv forbedringer, men skaber i stedet betydelig usikkerhed omkring økonomi og finansiering i fremtiden, skriver Mogens Jensen (S).
Bliver koncerthus og ensembler løftet over i en selvstændig institution, medfører det vel heller ikke i sig selv forbedringer, men skaber i stedet betydelig usikkerhed omkring økonomi og finansiering i fremtiden, skriver Mogens Jensen (S). Foto: Martin Rosenauer

Kulturministeren og DF var nærmest i veritabelt slagsmål om at komme først, da de i sidste uge præsenterede deres forslag eller luftede tanker om udflytning af koncerthus, orkestre og ensembler fra DR og til Det Kongelige Teater.

Derfor skulle man tro, at der var tale om forslag, der ville skabe mærkbare forbedringer for orkestre, kor samt brugere og publikum.

Efter nu at have fået mere indsigt i forslagene og hørt de mange reaktioner fra musikliv og publikum, er der god grund til at spørge Kulturministeren og DF om noget, de ikke har indviet os i: Hvilke forbedringer er det konkret, brugerne af DR’s orkestre, ensemblerne og koncertsalen vil få ud af flytteriet?

For ifølge forslagene skal de stadig levere samme indsats, koncertsalen stadig bruges og DR formidle i samme omfang – og forhåbentlig gerne mere – end nu. Kvalitet og niveau af kor og orkestre anfægtes heller ikke. Så hvorfor al balladen?

Artiklen fortsætter under annoncen

Flytningen af administration af koncertsal og ensembler til Det Kongelige Teater giver jo ikke noget i sig selv. Tværtimod får Det Kongelige Teater endnu en kæmpe opgave oven i kerneopgaverne ballet, teater og opera, som teatret, og ikke mindst dets ansatte, selv synes man har svært ved at løfte ordentligt efter talrige nedskæringer. Et hus mere at drive oven i de tre, man har i forvejen, er en stor mundfuld. Og med DF’s forslag skal DR’s vokalensemble, der ikke er operasangere, nu til at synge opera, og man skal lukke det nye Skuespilhus, som publikum og skuespillere er mere end begejstret for. Det er da ikke godt for kvalitet, niveau og Det Kongelige Teater. Så det er lidt svært at forstå Teaterdirektørens brede smil.

Bliver koncerthus og ensembler løftet over i en selvstændig institution, medfører det vel heller ikke i sig selv forbedringer, men skaber i stedet betydelig usikkerhed omkring økonomi og finansiering i fremtiden.

Og hvis DF, som de selv begrunder forslagene med, er bange for, at deres egne foreslåede nedskæringer på DR skal ramme orkestre og ensembler, så ved DF jo godt, at noget sådant kan sikres i et medieforlig, men måske skulle man genoverveje, hvorfor det er så vigtigt for partiet generelt at skære ned på dansksproget medieindhold og kultur.

Oven i dette vil man så nedlægge Copenhagen Phil, som er det sjællandske landsdelsorkester. I stedet vil man overføre musikerne herfra til de øvrige 4 landsdelsorkestre og til Det Kongelige Kapel. Det er selvfølgelig godt for de øvrige landsdelsorkestre og kapellet, som i den grad er sat under urimeligt pres af regeringens kulturnedskæringer. Men der er altså reelt tale om at lukke huller, som regeringen selv har skabt, og prisen betales af den sjællandske befolkning uden for hovedstadsområdet og det store publikum, som Copenhagen Phil har, selvstændigt og som Tivolis Symfoniorkester. Samtidig forsvinder store private sponsorater til Copenhagen Phil og klassisk musik.

Så undskyld, at jeg ikke umiddelbart falder bagover i svime af benovethed over Kulturministerens – eller var det DF’s – tanker. Socialdemokratiet vil gerne være med til at ændre på kasser og strukturer, hvis det er til gavn for musikken og dens publikum. Men ikke bare for ændringens skyld.

Det, der er allermest behov for nu, er en ordentlig analyse af muligheder og konsekvenser, før man træffer beslutninger. Det troede jeg egentlig Kulturministeren havde sat igang, men hun har så åbenbart ikke villet vente på færdiggørelsen. Og det er tankevækkende, at når det kommer til etableringen af DR Koncerthuset i sin tid ved århundredskiftet, ligger der faktisk en meget stor analyse bagved, som blev krævet, netop fordi Det Kongelige Teater også stod til at få to nye, store huse, og man derfor ville være sikre på, at der var fornuft i, at det netop var DR, der skulle etablere og drive et nyt koncerthus. Konklusionen var et klart ja. Måske skulle Kulturministeren finde analysen frem igen.

Mogens Jensen er kultur- og medieordfører for Socialdemokratiet.