Mere surf på radiobølgen

Friheden til selv at bestemme er med til at forklare den medvind, radiolytning har haft i de senere år, skriver journalist og radiovært Kurt Strand

Mere end hver anden tændte radio lørdag formiddag er tunet ind Mads og Monopolet, der har Mads Steffensen som vært og tre kendte danskere som panel. Sammen rådgiver de hver lørdag formiddag lytterne om forskellige dilemmaer.
Mere end hver anden tændte radio lørdag formiddag er tunet ind Mads og Monopolet, der har Mads Steffensen som vært og tre kendte danskere som panel. Sammen rådgiver de hver lørdag formiddag lytterne om forskellige dilemmaer. Foto: Rasmus Flindt Pedersen/ritzau.

”Hvordan skriver man en roman? Og hvordan griber nogle af landets bedste forfattere det an? Vi tager et kursus i ’creative writing’ med Liz Jensen og taler med Jens Christian Grøndahl og Leif Davidsen. Glæd dig!”

Ordene om ”RomerRiget” lørdag eftermiddag kunne læses op til weekenden i Radio24syvs ugentlige nyhedsbrev, som den licensfinansierede stations programchefer bruger til at fremhæve og anbefale både tidligere og kommende udsendelser. Og selvom nyhedsbrevene ofte er skrevet i en temmelig svulstig og selvpromoverende tone, er de en god service og guidning i et stadigt voksende radiounivers.

Samtidig er 24syv-nyhedsbrevene et meget konkret udtryk for den måde, radiolytningen ændrer sig på. Forbi er for længst den tid, hvor en udsendelse først kunne lyttes efter den havde været i æteren. Når en udsendelse er færdig, bliver den – som med ”RomerRiget” – tilbudt lytterne, der kan lytte, når det passer dem, og også inden den har været sendt i den ”rigtige” radio på FM, DAB+ eller på nettet.

Netop friheden til selv at bestemme er med til at forklare den medvind, radiolytning har haft i de senere år. DR’s medieforskere kunne i sidste uge ganske vist berette om et lille fald i den samlede radiolytning fra 2016 til 2017; fra en time og 56 minutter til en time og 51 minutter om dagen. Men faldet synes især at være forårsaget af, at flere kabelselskaber lukkede for radiosignalerne i 2017, hvor også digitale programmer gik tilbage på grund af skift fra DAB til DAB+.

For flere af de enkelte kanaler går det da også godt. DR’s P4 er fortsat landets suverænt største radiokanal med flagskibet ”Mads og Monopolet” som topscorer med over en million ugentlige lyttere. Omsat til procenter betyder tallet, at flere end hver anden tændt radio lørdag formiddag er tunet ind på gode kendisråd til dilemmaramte danskere.

Så store tal kan P1 ikke bryste sig af. Men kanalen har haft markant fremgang i efteråret 2017, hvor programmer som ”Orientering” og ”P1 Morgen” har godt fat i lytterne. Ikke bare når de bliver sendt, men også efterfølgende som podcast.

Og netop podcast – som især Radio24syv har medvirket til at gøre enkelt og let tilgængeligt – er en vigtig del af forklaringen på, at radiomediets succes. Podcast bliver ofte beskrevet som en selvstændig genre, men er jo blot en såkaldt platform for række forskellige og klassiske radiogenrer som for eksempel drama, dokumentar, interviewprogrammer, reportager og musik.

Samtidig har bedre teknologi øget mulighederne for at lytte i bussen, i fitness-centret og på skovturen. En smartphone ligger i de flestes lommer og tusindvis af radioprogrammer er inden for rækkevidde. Tilmed er prisen på dataforbrug faldet mærkbart i de senere år, og næppe mange skænker det en tanke, at det selvfølgelig koster at lytte.

Alt i alt ikke overraskende, at der er mere surf end nogensinde på radiobølgen.

Kurt Strand er journalist, radiovært og ekstern producent af P1-programmet ”Mennesker og medier”.