MeToo-bølgen rammer igen: Frankrig gør op med 1968’ernes bagside

I en ny bog bliver en af Frankrigs førende politiske debattører afsløret i at have begået incest. Det har udløst en ny MeToo-bølge, hvor titusinder af franskmænd er stået frem på Twitter for at sætte ord på deres oplevelser

Den 70-årige franske jurist, rådgiver og debattør Olivier Duhamel er blevet afsløret i at forgribe sig på sin stedsøn. Her ses et skilt på en mur, hvor der står ”Duhamel og de andre, I vil aldrig hvile i fred”. – Foto: Francois Mori/AP/Ritzau Scanpix.
Den 70-årige franske jurist, rådgiver og debattør Olivier Duhamel er blevet afsløret i at forgribe sig på sin stedsøn. Her ses et skilt på en mur, hvor der står ”Duhamel og de andre, I vil aldrig hvile i fred”. – Foto: Francois Mori/AP/Ritzau Scanpix.

Skandalen burde have braget ud i Frankrig allerede i november sidste år, da foreningen France Incest kunne afsløre, at 1 ud af 10 franske borgere har været udsat for seksuelt misbrug af familiemedlemmer. Men det er afsløringerne af incest begået af en af Frankrigs førende politiske debattører, der har gennembrudt diget og udløst en ny MeToo-bølge, hvor titusinder af franskmænd er stået frem på Twitter for at sætte ord på det usigelige.

Ofte er det årtiers tavshed, der brydes under stikordet MeToo-incest med ord som, ”jeg var en lille dreng på fire år, da du misbrugte min svaghed og hele mit væsen. Følelser af skam og frygt. Nu, hvor jeg er 33, vil jeg bare leve i værdighed.”

Det, som har frisat debatten, er en politisk bombe i form af en bog, der udstiller bagsiden af en af Frankrigs intellektuelle frontfigurer og en incestkultur, som har lukreret i skyggen af 1968’ernes seksuelle revolutioner.

Den nu 70-årige Olivier Duhamel er Frankrigs førende forfatningsjurist og har været rådgiver for samtlige franske præsidenter uanset partifarve siden François Mitterrand i 1981. Han er også stedfar til Camille Kouchner, datter af Bernard Kouchner, grundlægger af Læger uden Grænser, forhenværende fransk udenrigsminister og FN-repræsentant for Kosovo. Moderen, Evelyne Pisier, var som helt ung Fidel Castros elskerinde.

I bogen, ”Familia Grande”, som udkom i januar, fortæller den i dag 45-årige jurist, hvordan Olivier Duhamel i 1980’erne forgreb sig på hendes tvillingebror to somre i træk, blandt andet i ”storfamiliens” luksuriøse sommerresidens i Sanary sur Mer ved Middelhavet.

”Han kravlede ned i min seng og sagde ’nu skal jeg vise dig, hvordan man gør. Sådan gør alle.’ Tror du, det er forkert,” spørger broderen ifølge Camille Kouchners beskrivelse i bogen.

Det tror Camille Kouchner ikke. ”Eftersom det er ham (stedfaderen, red.), kan det ikke være galt. Han lærer os bare. Vi er jo ikke snerpede,” skriver hun.

I den store, idylliske middelhavsresidens havde Olivier Duhamel og hans hustru, Evelyne Pisier, skabt en slags edens have, hvor alt stod i frihedens og især den seksuelle frigørelses tegn. De fleste badede nøgne i swimmingpoolen, også Evelyne Pisiers tre teenagere. Nætterne var en blanding af højtflyvende intellektuelle diskussioner og indslag, hvor for eksempel den 14-årige Camille blev opfordret til at mime en orgasme for gæsterne.

”Det er først nu, jeg rigtig forstår, at det var forkert. Det var dysfunktionelt, men også en glad tid med en slags anarki, som vi kaldte for ”la familia grande”. Det var først, da min egen datter sagde til mig, at det var forkert, at jeg for alvor fik øjnene op,” skriver Camille Kouchner.

Hun bad sin far, Bernard Kouchner, lade være med at anmelde Olivier Duhamel, da han blev klar over overgrebene i 2011. Men nu har hun indledt et opgør med denne incestkultur.

Sidste år var det en kendt forfatter, Gabriel Matzneffs forhold til mindreårige piger, der eksploderede. Også her blev maj-oprørets slogan fra 1968, ”Det er forbudt at forbyde”, fremhævet som et eksempel på, at den seksuelle frigørelse og oprøret mod forældregenerationens moralnormer i en periode kammede over i overbærenhed for voksnes seksuelle samvær med børn.

”Ingen tog vores forsvar. Jeg har hørt udtalelser som ’sådan var tiden jo’,” angriber Camille Kouchner i bogen.

Opgøret støttes af de franske feminister. Den nye MeToo-incest-bølge på Twitter er lanceret af Caroline De Haas, der står bag bevægelsen ”Nous toutes”, som bekæmper kønsbaseret vold mod kvinder.

”Det er gået vildt hurtigt. Men vi ved, at Frankrig har et problem med incest. Og disse tweets viser kun en meget lille del af problemet,” siger Caroline De Haas til dagbladet Le Monde .

Til den franske station France Info TV siger Madeline Da Silva, viceborgmester i en kommune i Paris, ”disse vidnesbyrd viser det, fagfolk har sagt i årevis, nemlig at incest finder sted i alle miljøer. Det er ikke uhyrer, men helt almindelige mænd. Vi har brug for en offentlig handlingsplan mod incest”, siger hun.

Efter at være blevet beskyldt for at overhøre debatten, har præsident Emmanuel Macron og hans regering bebudet nye tiltag, der skal styrke beredskabet i tilfælde af mistanke om incest.

Olivier Duhamels overgreb er faldet for forældelsesgrænsen i den franske retsplejelov, og han kan ikke stilles for retten. Han er trådt tilbage fra samtlige poster, blandt andet som underviser ved det prestigeomgærdede Institut for Statskundskab i Paris og som kommentator ved de franske medier.