Folkeskolelærer: Jeg ville ønske, at lærergerningen var verdens bedste job

Jeg er flov over den mistillid, vi offentligt ansatte mødes med, fordi vi ønsker arbejdsvilkår, der gør det muligt at udføre vores arbejde tilfredsstillende. Vi bliver målt og vejet, kontrolleret og standardiseret i så høj en grad, at det dræber arbejdsglæden, skriver folkeskolelærer

Dengang jeg søgte ind på lærerseminariet, var det min første prioritet, mit drømmejob. Jeg drømte om at gøre en forskel for de børn, der hver dag ville møde op med den største tillid til, at jeg ville hjælpe dem godt på vej i livet, skriver folkeskolelærer. Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix

”Når jeg bliver stor, vil jeg være lærer ligesom dig!”. Sofie kigger op på mig med glædestrålende øjne og med en umiddelbar stolthed, jeg kun kan misunde hende. Dengang jeg søgte ind på lærerseminariet, var det min første prioritet, mit drømmejob. Jeg drømte om at gøre en forskel for de børn, der hver dag ville møde op med den største tillid til, at jeg ville hjælpe dem godt på vej i livet.

Jeg kender den følelse, Sofie betroede mig. Jeg kan mærke den endnu her på mit 10. år som lærer. Men der er kastet en skygge indover, en tung, klæbrig skygge, som på de mørkeste dage hvisker mig i øret: Var det det her, du drømte om? Jeg ville ønske, at jeg kunne sige til Sofie:

”Det kan jeg godt forstå, det er det bedste arbejde, man kan ønske sig.”

Jeg ville ønske, jeg kunne sige: ”Hver dag møder jeg tillid, anerkendelse og respekt fra min øverste arbejdsgiver: Kommunernes Landsforening (KL).” Mine kollegaer og jeg bliver inddraget i vigtige beslutninger om vores arbejdstid, løn og ferie. De udviser den største grad af respekt for det vigtige arbejde, vi hver dag udfører. De ved, hvad god undervisning kræver af forberedelse og frihed til at kunne gøre det, der giver mening for mig og mine elever. Jeg er vild med den fleksibilitet, der gør, at jeg kan arbejde om aftenen, når det giver mening for mig. At jeg kan bruge en søndag formiddag på at rette opgaver. Jeg elsker, at de tænker kreativt og ud af boksen, så vi kan skaffe dygtige og kompetente kollegaer, fordi vi har den mest attraktive overenskomstforhandlede arbejdstidsaftale.

Jeg ville ønske, jeg kunne sige, at jeg hver dag tænker, at det er de bedste rammer for folkeskolen, der er blevet bestemt af Folketingets politikere. Vi bliver spurgt, om det giver mening, at lave undervisningsforløb, trivselsundersøgelser og nationale test og elevplaner på samlebånd. Vi har al tid i verden tid til at løse samfundstendenser som digital dannelse på sociale medier til trafiklære og innovation, der løbende bliver os pålagt. Vi bliver hørt, når der skal udføres en skolereform, især når det nu er os, der skal leve den ud i livet og betale med dyrebar forberedelsestid.

Men det ville ikke være sandheden. Og jeg tænker, at det ville tage drømmene fra Sofie at få den barske sandhed at vide. Jeg savner, at mine arbejdsgivere og vores omverden viser respekt for vores arbejde og gør deres for at gøre lærerjobbet attraktivt.

Hver dag lærer jeg børn at samarbejde, at løse konflikter, og jeg er flov over det cirkus, vi alle lige nu er vidne til og de fleste af os offentligt ansatte en del af. Overenskomstforhandling, konflikt, strejke, lockout.

Jeg er flov over den mistillid, vi offentligt ansatte mødes med, fordi vi ønsker arbejdsvilkår, der gør det muligt at udføre vores arbejde tilfredsstillende. Vi bliver målt og vejet, kontrolleret og standardiseret i så høj en grad, at det dræber arbejdsglæden. Der er lærerflugt fra folkeskolen, der er mangel på lærere i det ganske land. Dette cirkus, denne mistillid, vi mødes med, er ikke just med til at ændre den tendens.

Jeg har gjort mit: Jeg har smittet Sofie med min glæde ved at være lærer, når jeg hver dag møder mine elever. Den glæde håber jeg varer ved, spreder sig, forplanter sig til kommende generationer af lærere.

Så kære politikere, kære KL, kære Danmark: Vis os tillid frem for kontrol, vis os respekt frem for at køre os over (endnu en gang) og giv os arbejdsvilkår, der bevarer vores arbejdsglæde. Så det smitter.

Hjælp mig med at kunne sige til Sofie, at lærerjobbet er et drømmejob med de bedste arbejdsvilkår, den største tillid og respekt.

Karen Hvid er folkeskolelærer.