Naser Khader: Islams åndsformørkede syn på seksualitet skaber selvmordsbombere

I ny bog argumenterer Naser Khader (K) for en seksuel revolution inden for den arabiske kultur og islam. Alternativet er kvindeundertrykkelse og selvmordsbombere, som ligger under for islams åndsformørkede syn, mener han

Den muslimske verden er nødt til at gøre med den herskende kvindeundertrykkelse og det forældede syn på krop, seksualitet og ægteskab, mener Naser Khader (K). Som her i Libanon, hvor organisationen Abaad sidste år protesterede mod den lov, som gør det muligt for mænd, der har voldtaget en kvinde, at undgå straf, hvis han efterfølgende gifter sig med kvinden. –
Den muslimske verden er nødt til at gøre med den herskende kvindeundertrykkelse og det forældede syn på krop, seksualitet og ægteskab, mener Naser Khader (K). Som her i Libanon, hvor organisationen Abaad sidste år protesterede mod den lov, som gør det muligt for mænd, der har voldtaget en kvinde, at undgå straf, hvis han efterfølgende gifter sig med kvinden. – . Foto: Hussein Malla/AP/Ritzau Scanpix.

NASER KHADER EFTERLYSER en seksuel revolution inden for den arabiske kultur og islam. Det slår han fast i en ny bog, ”Naser Khader fortolker Den duftende have”, der tager afsæt i Sheik Nefzaouis erotiske lærebog af samme navn fra 1500-tallet. Denne nyfortolkes nu af Naser Khader, som med bogen vil udstille det hykleri og den dobbeltmoral, der ifølge ham finder sted i den muslimske verden i dag. Derfor er en seksuel revolution nødvendig, hvis man skal gøre op med den herskende kvindeundertrykkelse og det forældede syn på krop, seksualitet og ægteskab, mener han.

Når Khader skal forklare, hvordan det kommer til udtryk, peger han på et konkret eksempel. For i løbet af sommeren rasede en historie i den arabiske verden, fordi en 17-årige pige fra Marokko angiveligt var blevet voldtaget af op mod 12 mænd. Ud over at voldtage, tatoverede de også på hende.

Mændene og deres mødre afviste alvoren, og en af dem udtalte til marokkansk tv, at pigen jo gik rundt i cowboybukser og ikke bar tørklæde, så hvad havde hun egentlig forventet?

”Voldtægter finder i høj grad sted i den muslimske verden, og de sker, fordi kvinder ikke er ligeværdige med mænd. Det er et fundamentalt problem inden for islam, at skylden altid lægges over på kvinden. Alt er hendes ansvar. Kvinden skal være jomfru. Hun må ikke give hånd. Hun skal dække sig til. Derfor spørger jeg: ’Hvorfor skal kvinderne dække sig til, så de ikke frister mændene?’. Det handler om, at mændene ikke skal blive fristet, så de kan vel lige så vel tage et bind for øjnene,” siger han.

Førnævnte eksempel bruger han også til at forklare, hvorfra revolutionen kan komme. For modreaktionen fra mænd og mødre resulterede i en modreaktion fra en bevægelse af kvinder. De rejser nu rundt på Marokkos folkeskoler og fortæller om kønsligestilling.

”En sådan bevægelse er en del af den revolution, jeg ønsker mig,” slår Naser Khader fast.

Og den skal ramme hele den muslimske verden. For også i Danmark er islam roden til mange dårligdomme, mener han. Skylden bærer blandt andet de danske imamer, hvis holdning til sex i dag er for ”restriktiv, reaktionær og konservativ”, slår han fast i bogen.

Det så man blandt andet i TV 2-udsendelsen ”Moskeerne bag sløret”, forklarer Khader, hvor imamer opfordrede kvinder til at være lydige over for deres mænd og dække sig til.

”Inden for islam er der i dag mange flere påbud, end der var i 1950’erne og 1960’erne,” siger han.

Men er det ikke kun et fåtal af de danske imamer, som går ind for disse påbud?

”Det er til dels de danske imamer, som mener de her ting. Man skal huske på, at mange af dem ikke engang er teologisk uddannet. Men deres inspirationskilder er de yderst restriktive imamer som for eksempel Yusuf al-Qardâwi, som er formanden for Det Europæiske Fatwaråd. Han sidder for bordenden i Qatar og fortæller også de vestlige landes imamer om, hvordan man som muslim bør leve sit liv i et vesteuropæisk land. Mange lytter til ham.”

På spørgsmålet, om hvordan man i et dansk perspektiv kan komme det restriktive syn på seksualitet til livs, refererer Khader til historiker Uffe Østergaard:

”Hvis ikke indvandrerne bliver lutheranere, så er vi på den, som Uffe Østergaard siger.”

”De danske muslimer, og muslimer generelt, skal have et mere afslappet forhold til deres religion. Siger nogen noget om profeten, må de overlade det til profeten. Så selve værdikampen handler om holdningsændringer. Samtidig er vi på nogle områder nødt til at lovgive os ud af problemerne, som vi allerede har gjort det med imamloven og et forbud mod burka og niqab. På nogle områder kan vi ikke komme uden om lovgivning, hvilket også gælder i sagen om håndtryk,” siger han.

Tilbage til Khaders nye bog. Den tager som nævnt afsæt i en gammel erotisk lærebog, den arabiske verdens ”kama sutra”, som Khader selv kalder den. Udgangspunktet er pikant, men budskabet kan ikke misforstås. Den seksuelle revolution er nødvendig, for den nuværende situation er alvorlig.

”Når jeg hører og ser – både i den arabiske verden og blandt nogle muslimer herhjemme – hvordan man ser på sex, så bliver jeg forarget og vred... ved de ikke, at sådan har det ikke altid været? At deres åndsformørkelse er af nyere dato?”, skriver han i bogen.

Og åndsformørkelsen har konsekvenser. For når vi dag ser, at drenge og mænd bliver selvmordsbombere, så er det ifølge Khader et resultat af kravet om cølibat før ægteskab og løftet om jomfruer i paradis. Det er det, som får unge mænd til at blive martyrer for en jihadistisk sag, mener han og refererer til sin egen barndom:

”Da jeg var barn, fik jeg at vide, at hele dit liv er der en engel, der registrerer alt. Når dommedagen kommer, hvor sjælen genforenes med kroppen, skal man stå til ansvar for sine handlinger. Har man ikke levet efter de islamiske principper, kommer man i helvede. Dør man som martyr, undgår man dommedagens regnskab.”

Dem, der rekrutterer jihad-krigerne, er klar over dette, forklarer Khader.

”De går til de kriminelle og siger: ’Du har levet et syndigt liv. Om du så resten af dine dage lever efter alle islams regler, vil det ikke opveje alt det dårlige, du har foretaget dig. Det eneste, der kan rense og frelse dig, er, at du bliver martyr,’” siger han.

Løftet om det gode efterliv bliver på denne måde medvirkende til, at nogle bliver selvmordsbombere. Alternativet til at blive martyr mangler simpelthen, hvis man er en frustreret mand uden arbejde eller kone, forklarer Khader, som peger på, at selvmordsbombere ofte er ugifte mænd.

”Det ser du blandt andet i et land som Egypten, hvor medgiften er så høj, at mændene ikke har råd til at finde en hustru. Det hænger sammen med islams religiøse påbud, som fastholder, at man skal have medgift for at blive gift. Ser man på profilen på disse terrorister, er der ingen af dem, der er gift og har børn,” forklarer Khader.

Så du mener, at man kan komme de hændelser til livs, hvis der kommer en større seksuel frihed inden for islam. Men i et land som Danmark har den seksuelle frigørelse de seneste 50 år samtidig været medvirkende til alt fra hævnporno til diverse puttemiddage, som resulterer i krænkede unge piger. Kan det ikke være derfor, at nogle muslimer også i Danmark mener, at mere seksuel frigørelse ikke er vejen at gå – fordi der netop er en bagside?

”Det kan være et argument, ja, Men det er jo langt fra, hvad der dominerer i det danske samfund. Der er selvfølgelig bieffekter, som man må håndtere. Men jeg efterspørger, at den enkelte skal have ret til at bestemme over egen krop og seksualitet. Den ret vejer langt tungere end fænomener som puttemiddage og hævnporno, som må løses på anden vis.”