National og kødelig forening på P1

Et menneske er mere end sit underliv, og hvor seksualiteten bliver løs, mister menneskeværdet vægt, skriver Jesper Bacher i mediekommentaren

 Ayse Dudu Tepe skulle være kendt for sin direkte tale om slige emner og var da heller ikke tynget af blufærdighed, når det kom til eget sexliv. Det fortaltehun om på P1.
Ayse Dudu Tepe skulle være kendt for sin direkte tale om slige emner og var da heller ikke tynget af blufærdighed, når det kom til eget sexliv. Det fortaltehun om på P1. Foto: Valente Ditte/Polfoto.

I disse tider hvor danskheden er til diskussion, foregår der angiveligt et nationalt foreningsprojekt på P1. Det er hidtil forbigået min opmærksomhed, og det er da heller ikke et stort og prangende projekt, men små bestræbelser af et kvarters varighed.

De går under navnet ”Sausan Island” efter programvært Sausan Kanaan Berg, som kører rundt i sin bil og taler med sin passager om kulturelle og personlige emner, som berører os alle. Sausan får tilnavnet island, det engelske ord for ø, for ”bilen er med andre ord Sausans ø”, som det hedder i programomtalen. Måske ikke så gennemtænkt, når man samtidig kan læse, at ”Sausan har lyst til at forene danskerne”. Det skulle vel vise, at ingen danskere er en ø, men en del af et hele for nu at knytte an ved det berømte digt af John Donne.

Det hører med til historien, at Sausan Kanaan Berg er dansk-araber med syrisk-palæstinensiske rødder og kalder København for sin by.

Denne gang var det vært på Radio 24syv, Ayse Dudu Tepe, som var passager til en samtale om sex og dansk datingkultur. Ayse Dudu Tepe skulle være kendt for sin direkte tale om slige emner og var da heller ikke tynget af blufærdighed, når det kom til eget sexliv. På vej til datterens skole fortalte Ayse Dudu Tepe, hvordan hun kunne smide tøjet på første date og indviede Sausan Kanaan Berg og lytterne i, hvorledes et tilfældigt møde førte til sex dagen efter. Ayse Dudu Tepe havde tyrkiske rødder, men datede danske mænd og erklærede: ”For mig er sex én ting, og så er kærlighed en helt anden ting”.

Er det en seksualmoral, som forener danskerne? Sausan Kanaan Berg tænkte dog anderledes og havde i kraft af forestillingen om forbindelse mellem kærlighed og sex oplevet, at danske mænd bakkede ud, når hun ikke hengav sig tilstrækkeligt hurtigt. Hun betonede, at hun var vokset op i en mellemøstlig familie med en romantisk og poetisk tilgang til sex, hvor forelskelsen og sex gik hånd i hånd. Der er som bekendt også mellemøstlige familier, som mener, at sex går hånd i hånd med tvangsægteskabet.

Men kunne man spørge, om Ayse Dudus seksualmoral var et udtryk for, hvor integreret hun var? Ja, hvor dansk hun var? På den anden side var der også etnisk danske kvinder, som var enig med Sausan Kanaan Berg, og det fik værten til at konkludere: ”Det er ikke min kulturelle baggrund, der definerer, om jeg vil have sex eller ej på første date, det er mit hjerte”.

Jamen, et hjerte er da også formet og dannet af kulturen, om det så er flertalskulturen eller minoritetskulturen. Hjerter formes og dannes af normer og værdier, af kultur. Det var en dansker, J.K. Lauridsen, folketingsmand for Venstre, der i slutningen af 1800-tallet udtalte de bevingede ord: ”Næst Kønsdriften er jernbanedriften den stærkeste af alle menneskelige Drifter.« Men et menneske er mere end sit underliv, og hvor seksualiteten bliver løs, mister menneskeværdet vægt.

Jesper Bacher er sognepræst.