Prøv avisen
Debat

Nu er der hjælp at hente mod religiøs indoktrinering

"Vi håber, at Eftertro vil blive anset som et stærkt, anstændigt og nødvendigt tilbud, en social støtte og et netværk, der moralsk kan forsvare at favne personer, der tumler med store overvejelser, eller som har betalt en ualmindelig høj pris for deres personlige frihed i form af familie og venner." Foto: Andreas Martin

I den nye rådgivningstjeneste Eftertro hjælper vi den enkelte med at finde sit sande standpunkt i livet uden at skulle frygte ensomheden, skriver blandt andre Anders Stjernholm

I den nye rådgivningstjeneste Eftertro hjælper vi den enkelte med at finde sit sande standpunkt i livet uden at skulle frygte ensomheden. Her er der mulighed for at tale med mennesker, der enten har eller er i færd med at gennemleve en lignende proces.

Derfor handler Eftertro samtidig om at give modspil til de religiøse institutioner, som gennem forskellige former for social kontrol fastholder mennesker i mere eller mindre lukkede samfund.

Ved et brud med nogle religiøse samfund risikerer folk livslang isolation fra familie og venner. Det er svært at stå frem og få skabt opmærksomhed om følgerne af den religiøse sociale kontrol, da det ofte kan være lig med at begå socialt selvmord.

Samtidig føler tvivlere og afhoppere ofte et stort dilemma ved at stå ved deres oplevelser og følelser, når de opsøger hjælp til at bearbejde dem. Kærligheden til familie og venner lever jo stadig, selvom troen på Gud har lidt et knæk. Når de, man holder mest af, ikke kan forstå eller acceptere tvivlen eller tabet af troen, så er det med blandede følelser at tale om de svigt, man har oplevet.

Vores rådgivere repræsenterer en bred vifte af religiøse retninger. De har alle gennemgået en vanskelig eksistentiel proces, som ofte har været ensom og kostet en høj pris. I forbindelse med Eftertro har de selv erfaret, at det at udveksle historier og tanker har givet både mening, trøst og en ny tro på livet.

Derfor har vi startet Eftertro. For i mødet med andre religioner, andre dogmer, ritualer og handlinger har vi set, hvordan vores historier minder så utroligt meget om hinanden. Dette møde mellem forskellige religiøse kulturer giver Eftertro en synergieffekt, når det sociale kan kombineres med oplevelsen af at blive forstået af en fremmed.

Når man har mulighed for at spejle sin oplevelse i andre, bliver følelsen af skyld og skam straks mindre – og ofte vendt til noget, man kan grine lidt ad. Når vi ser den røde tråd gå igen hos andre – som måske kommer fra en helt anden religiøs kultur – bliver det lettere at gennemskue, hvilke kræfter man har været oppe imod.

Man ser, at disse magtstrukturer ikke er unikke – men tværtimod meget almindelige og effektive metoder til at fastholde folk uanset deres tro eller mangel på samme. Mange har oplevet, at blot det at turde tænke tvivlen var angstprovokerende og meget ensomt. Sådan bør det ikke være.

Vi håber, at Eftertro vil blive anset som et stærkt, anstændigt og nødvendigt tilbud, en social støtte og et netværk, der moralsk kan forsvare at favne personer, der tumler med store overvejelser, eller som har betalt en ualmindelig høj pris for deres personlige frihed i form af familie og venner.

Rådgivningen hos os skal ikke lede mod et bestemt mål – vi accepterer dig, uanset, hvilket religiøst ståsted du føler er rigtigt for dig. Derfor håber vi også, at de forskellige religiøse samfund i Danmark vil vise tolerance og forståelse for vores eksistens.

Kommentaren er skrevet af Anders Stjernholm, Stine Skovsøe, Anette Blach, Kasper Gade, Søren Otto Hansen, Mads Ahola og Simon Nielsen Ørregaard, der alle er stiftere og frivillige i Eftertro