Sørine Gotfredsen: Nu forstår vi igen betydningen af autoritet

Mens man i denne coronatid naturligvis skal lytte ihærdigt til fagfolk, kan der måske samtidig opstå ny agtelse for den autoritet, der på anden vis styrker mennesket – og ikke blot forsyner det med fakta, skriver Sørine Gotfredsen

Vi ved endnu ikke, om statsministeren handler klogt, hun har ikke til fulde gjort sig fortjent til autoriteten, men vi adlyder hendes påbud, fordi vi satser på, at de virker, skriver sognepræst Sørine Gotfredsen.
Vi ved endnu ikke, om statsministeren handler klogt, hun har ikke til fulde gjort sig fortjent til autoriteten, men vi adlyder hendes påbud, fordi vi satser på, at de virker, skriver sognepræst Sørine Gotfredsen. . Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix.

De fleste i dette land er opdraget til at føle skepsis over for autoriteter. Ikke mindst siden 1968 har det været opfattelsen, at individet skal være sin egen herre, og troen på, at fællesskabet styrkes gennem en hierarkisk orden, har haft det svært. Især den formelle embedsbårne autoritet har stået for skud, og typisk hører man folk sige, at skal man være en autoritet, skal man gøre sig fortjent til det. Det er ikke noget, man blot kan være i kraft af en position.

Disse dage tvinger os til at tænke over dette, for når truslen bliver konkret, indser vi betydningen af formelle autoriteter. Både fordi nogen hurtigt skal tage beslutninger, og fordi vi har brug for at blive tiltalt midt i kaos.

Forleden blev begrebet autoritet behandlet i P1’s ”Supertanker”, hvor samfundsforsker Johannes Andersen og psykolog Jill Byrnit diskuterede de autoritetspersoner, der lige nu er i centrum: statsminister Mette Frederiksen (S), Sundhedsstyrelsens direktør, Søren Brostrøm, og dronning Margrethe.

Der var entydig ros til statsministeren, og mens Mette Frederiksen ganske rigtigt udstråler ro og handlekraft, er hendes største styrke jo netop nu, at hun ejer den formelle autoritet. Vi ved endnu ikke, om hun handler klogt, hun har ikke til fulde gjort sig fortjent til autoriteten, men vi adlyder hendes påbud, fordi vi satser på, at de virker.

Samtidig er Søren Brostrøm blevet ophøjet til en slags kultfigur, der symboliserer den køligt rationelle tænkning, der nyder så stor respekt i denne historiske epoke. Skulle det vise sig, at Søren Brostrøm har begået flere fejl – ligesom han nu har erkendt, at han fra begyndelsen undervurderede betydningen af at coronateste så mange som muligt – vil det føles som en mindre uppercut til den udbredte tro på videnskabens ufejlbarlighed.

Det vil være et interessant bump på vejen i en periode, hvor mennesket i så høj grad dyrker troen på en objektiv sandhed, man kan klamre sig til, alt imens vi til gengæld har mistet respekt for den autoritet, der i kraft af livserfaring, tro og klassisk dannelse kan opbygge sit medmenneske.

Derfor har skolelærere, præster, professorer, forfattere og filosofisk tænkende væsener ingen særlig status i Danmark, og mens man naturligvis i denne coronatid skal lytte ihærdigt til fagfolk, det giver sig selv, kan der måske samtidig opstå ny agtelse for den autoritet, der på anden vis styrker mennesket – og ikke blot forsyner det med fakta.

Alt dette blev desværre ikke grundigt analyseret i P1. Heller ikke da muligheden ellers så oplagt bød sig, idet talen faldt på dronningens seneste formaningstale, og man kunne have diskuteret, hvorfor regenten som landets eneste åndelige stemme fortsat udøver autoritet.

Johannes Andersen meddelte blot, at han oplevede talen som ”en kikset indsats” uden i øvrigt at begrunde hvorfor.

Måske var det bare 1968-stemmen, der talte – den stemme, der i disse dage kan blive inspireret til at tænke en hel del igennem én gang til. Som vi alle kan.

Sørine Gotfredsen er sognepræst og debattør.