Ny britisk papiravis til fem kroner i kiosken

Den 29. februar blev avisen "The New Day" lanceret i Storbritannien. Den henvender sig til almindelige mennesker med en travl hverdag og en stram økonomi. Nummer et var gratis, og i de følgende uger var prisen 25 pence.

Den 29. februar lancerede mediekoncernen Trinity Mirror det nye papirprodukt, der henvender sig til almindelige mennesker med en travl hverdag og en stram økonomi. –
Den 29. februar lancerede mediekoncernen Trinity Mirror det nye papirprodukt, der henvender sig til almindelige mennesker med en travl hverdag og en stram økonomi. – . Foto: Jonathan Nicholson/Sipa/Scanpix.

”LIFE IS SHORT – let’s live it well.” Livet er kort, lad os leve det godt. Mottoet pryder forsiden på The New Day, Storbritanniens nye dagblad, der sælges for 50 pence – 4,80 kroner. Den 29. februar lancerede mediekoncernen Trinity Mirror det nye papirprodukt, der henvender sig til almindelige mennesker med en travl hverdag og en stram økonomi. Nummer et var gratis, og i de følgende uger var prisen 25 pence.

For første gang i 30 år – siden The Independent udkom for første gang – præsenteres englænderne for en ny avis. The Independent bekendtgjorde pudsigt nok for nylig, at den for fremtiden udelukkende udkommer digitalt. Intellektuelt er afstanden mellem The New Day og Independent tydelig.

Hvad optager folk, hvad vil de gerne læse? Spørgsmålet er besvaret gennem omfattende forbrugerundersøgelser, der har givet redaktionen indsigt i stemningen blandt kvinder mellem 35 og 55 år.

Forberedelserne har strakt sig over et år, og i samme periode er udgiverselskabets aktier faldet med 20 procent. Nu skal det vise sig, om initiativet opmuntrer investorerne. Hvis The New Day ikke giver overskud i 2017, vil udgiverne nøje overveje, om bladet skal fortsætte.

Ny Dag (det hed det socialdemokratiske organ på Lolland faktisk til sin død i 1994, men det er en helt andet historie) vil være politisk neutral og anlægge et optimistisk livssyn, og målgruppen læser ikke andre aviser.

Ifølge den administrerende direktør i Trinity Mirror, Simon Fox, skal tryksagen udfylde et tomrum i markedet i sameksistens med den digitale verden. Fox mener, at en million mennesker på to år er holdt op med at købe papirnyheder, og de skal vindes tilbage.

The New Days foretrukne sociale medie er Facebook, hvor redaktøren Alison Philips er i dialog med læserne. Her kan man studere forsiderne; de 25 medarbejdere har produceret dem i et hjemmespundet nyhedsunivers. De 40 sider skal kunne læses på en halv time.

Hverdagens helte, ambulanceførerne, hyldes. ”Giv denne mand en grund til at leve” – man ser en vansiret krigsveteran. ”Hun slog sin mand ihjel otte uger efter brylluppet.” ”Det koster en gennemsnitlig ugeløn at få to børn passet.” ”Den stjålne barndom – han passer sin mor, hvem passer på ham?”. ”Brystkræft kureret på 11 dage.” Måske har du det ikke for nemt, kære læser, men der er altså dem, der har det værre.

Koncernen Trinity Mirror overtog for nogle måneder siden et helt bundt lokalaviser, samlet i gruppen Local World. Flagskibet er Daily Mirror med et dagligt oplag på cirka 900.000 eksemplarer. The New Day skal afsætte 200.000 styk hver dag fra mandag til fredag, men introduktionen har været skuffende med 110.000-120.000 eksemplarer.

Selv om publikationen indeholder annoncer, er det svært at begribe, hvordan den skal kunne løbe rundt, når forhandleravance, distribution, administration, tryk, redaktion, husleje og så videre er betalt. Alene introduktionskampagnen på tv kostede knap 50 millioner kroner.

Kan man forestille sig et tilsvarende lavprisprodukt i Danmark? Næppe. Med 58 millioner indbyggere er Storbritannien ti gange så stort som Danmark, så der vil aldrig være læsere nok.

Den uforfærdede brændselshandler og iværksætter Kai Dige Bach forsøgte for 20 år siden med en sådan avis, Den Grimme Ælling. Kræets liv blev kort og ikke godt. Efter en uge måtte eksperimentet indstilles, og milliontabet afskrives.

Jacob Ludvigsen er journalist, forfatter og reklamemand. Hver anden fredag skriver han om trykte medier