Om at kunne sit håndværk fra bunden

Programmer som "P1 eftermiddag", "P1 Morgen" og "Orientering" er kaotiske i deres redaktion, skriver Leif Hjernøe

"Meget tyder på, at især den midterste time af ”Croque Monsieur” i den kommende tid bliver af interesse. Der vil programvært Morten Lindberg (billede) besøge danskere, der har gjort sig bemærket efter mange års ophold i Frankrig," skriver Leif Hjernøe.
"Meget tyder på, at især den midterste time af ”Croque Monsieur” i den kommende tid bliver af interesse. Der vil programvært Morten Lindberg (billede) besøge danskere, der har gjort sig bemærket efter mange års ophold i Frankrig," skriver Leif Hjernøe. Foto: Jens Dresling/Ritzau Foto.

Gode radiohåndværkere skal ikke blot levere en bund af underholdende lydkulisser, sådan som de for eksempel kan opleves i stormagasiner. Desværre er det blevet sådan, at selv timelange programmer som ”P1 Morgen”, ”P1 Eftermiddag” og ”Orientering” ifølge deres flygtige natur er blevet om ikke bundløse så kaotiske i deres redaktion.

Hvad det øvrige P1 angår, så er Kristeligt Dagblads læsere dog ekstraordinært godt stillet: Her i avisen bliver der lagt en solid grund af forhåndsomtaler af mange P1-udsendelser.

I de senere år har jeg vænnet mig til på DR’s hjemmesider at gennemgå de detaljerede fortegnelser over indslagene i de foregående dages udgaver af netop ”P1 Morgen”, ”P1 Eftermiddag” og ”Orientering”. Det kan dér være meget tilfredsstillende at finde, hvad man i forbifarten kun fik hørt med et halvt øre.

Noget lignende kan man også benytte sig af i forbindelse med nogle af Radio24syvs programflader. Senest har jeg med udbytte lyttet til indslag i den tre timer lange søndagsudgave af ”Croque monsieur”. I disse sommeruger er programmet flyttet fra Paris til Provence, hvorfra der fortsat orienteres om fransk kultur i bredeste forstand.

Meget tyder på, at især den midterste time af ”Croque Monsieur” i den kommende tid bliver af interesse. Der vil programvært Morten Lindberg besøge danskere, der har gjort sig bemærket efter mange års ophold i Frankrig. Forrige uge bød udsendelsen på en livsbekræftende samtale med den 91-årige tidligere skuespiller og nuværende restauratør Birgitte Reimer.

I søndags var det billedkunstneren Anne Vilsbøll (født 1951), der blev opsøgt. Hun viste sig at være en særdeles velformuleret og tænksom formidler af den specielle kunst, det er at arbejde ikke alene på papir, men også med fremstilling af papir. Det blev i sandhed til en inspirerende demonstration af, hvad det vil sige at kunne sit håndværk fra bunden.

Anne Vilsbøll fortalte om det både 1000 år gamle, traditionsrige og helt nyskabende papirmageri, der består i en næsten magisk transformation fra nedbrydning af især plantemateriale til et opbyggeligt grundlag for tegning og maling. En skabelsesproces, der også giver håndgribeligt stof til Vilsbølls metafysisk betonede foredrag og artikler.

I seneste udgave af ”Skønlitteratur på P1” var der også tale om en kunstner, der som Vilsbøll både var internationalt og fransk orienteret: den ungarske forfatter Ágota Kristóf (1935-2011). Sidstnævntes romaner ”Det store stilehæfte”, ”Beviset” og ”Den tredje løgn” er for nylig blevet genudgivet på dansk. Kristóf begyndte også fra bunden: Hun lærte sig at skrive på fransk.

Hendes tillid til enkle ord og forvaltning af en sprogbrug, præget af tilsvarende enkle sætninger, har gjort hendes forfatterskab verdensberømt. En materialebevidsthed, der er dybt betagende og udviser en forbilledlig respekt for skrivekunstens håndværksmæssige grundviden.

Leif Hjernøe er forfatter og foredragsholder.