Prøv avisen

Omskæring er et overgreb

At mennesker har omskåret små drengebørn i mange år, retfærdiggør ikke ritualet. Snarere tværtimod, mener Stinus Lindgreen. Foto: Monkey Business Images.

Det er forkert at bruge religionsfrihed som argument for at tillade omskæring. Indgrebet mærker barnet for livet, og det er åbenlyst forkert at påføre barnet den smerte, skriver Stinus Lindgreen

Det er interessant at følge med i den hjemlige debat om omskæring af drengebørn. Det er især interessant at læse argumenterne for at bevare omskæring, fordi det er så tydeligt for enhver, at der er tale om et fysisk overgreb på et spædbarn, at det selvfølgelig skal forbydes.

Det er ikke nok, at det bare skal ske under lægeligt tilsyn, som nogle debattører nu prøver at dreje diskussionen ind på.

Netop fordi det er så oplagt, at der er tale om et overgreb endda et overgreb, der mærker barnet for livet, som ikke kan gøres om, og som der ingen gode argumenter er for at udføre klynger forsvarerne af denne skamferende praksis sig til håbløse argumenter som tradition, historie og religion.

LÆS OGSÅ: Birthe Rønn: Omskæringsdebat afspejler religionshad

Intet af dette kan selvfølgelig bruges som argument for noget som helst, da en barbarisk praksis ikke bliver bedre af, at man har praktiseret den i lang tid. Snarere tværtimod.

Hvad der er endnu mere interessant, er, at man også forsøger at bruge religionsfriheden som argument for omskæring, som om man er ude på at forbyde folk at tro. Det er selvfølgelig forkert: Selv når omskæring er blevet forbudt, kan man stadigvæk tro på lige det, man vil, så længe man ikke skader andre. Og omskæring skader i høj grad andre. Hvad mange åbenbart glemmer, er, at der ikke findes muslimske spædbørn, jødiske spædbørn eller kristne spædbørn. Hvad folk måske bliver forvirrede over, er, at der findes børn af muslimske, jødiske og kristne forældre, men de to ting er ikke det samme.

Forældrene er selvfølgelig i deres gode ret til at opdrage deres børn, som de vil, og endda fylde dem med alskens eventyr om guder og engle, men det er åbenlyst forkert at mærke et umælende spædbarn for livet med et fysisk indgreb, der er fuldstændig ubegrundet, entydigt smertefuldt og potentielt farligt.

Stinus Lindgreen er ph.d., post doc. i bioinformatik og tidligere formand for Ateistisk Selskab