Opgør med indgroede medievaner på kampdagen

EN MAND OG TRE KVINDER fyldte gæstestolene i søndagens ”Presselogen” på TV 2 News. Usædvanligt, for almindeligvis er mænd dominerende. Hvilket fik studievært Jens Gaardbo til at forudse, at næste søndag vil alt være, som det plejer med fire redaktører af hankøn i studiet.

Årsagen til den omvendte fordeling var en diskussion af dækningen af Kvindernes Internationale Kampdag og det ofte markante fravær af ikke-mandlige kilder i både aviser, radio og tv. For netop flere mediers traditionelt massive dækning af 8. marts-dagen står i grel kontrast til skæv kønsfordeling årets øvrige 364 dage.

Desværre kom diskussionen i ”Presselogen” ikke meget længere end til gentagne konstateringer af skævheden. Konkrete bud på løsninger var der ikke, selv om der efterhånden er flere vellykkede forsøg på at skabe mere medie-ligestilling.

IKKE MINDST DR2’S ”DEADLINE” har det sidste års tid gjort en indsats for at få flere kvinder i gæstestolene. Det begyndte med et myte-opgør; at kvinder i højere grad end mænd siger nej til at medvirke. Men en kortlægning viste, at det ingenlunde var tilfældet. Kvinderne blev nemlig ikke spurgt. Og kunne jo derfor vanskeligt sige nej.

Dernæst satte redaktionen sig for at øge andelen af kvinder blandt de medvirkende fra typisk 25 procent til 35. Efter et halvt år var lidt flere end 37 procent af de medvirkende kvinder – og siden da har tallet ligget på nogenlunde samme niveau med en enkelt afstikker på 44 procent i februar i år.

Indsatsen har været styret af en gammeldags tavle med farvede papirlapper, som dag for dag har anskueliggjort kønsfordelingen for Deadline-journalisterne. Og som har ansporet til at gøre en ekstra indsats, når en hel- eller halvskaldet mand for 117. gang var på vej til at blive tildelt en gæstestol.

EKSEMPLET VISER, AT det kan lade sig gøre at afspejle samfundet bedre, hvis en redaktion beslutter sig for det. Nok så meget er imidlertid præget af vaner, og vi har endnu til gode at se, om det gør en forskel, at flere end halvdelen af alle danske journalister nu er kvinder. Andelen vil vokse i de kommende år, for på journalistuddannelserne i Roskilde, Odense og Aarhus er kvinderne i absolut overtal.

Men måske den manglende gennemslagskraft skyldes, at de fleste medier i toppen er domineret af mænd. En nylig opgørelse fra ”Nordicom” under Nordisk Råd viser, at i verdens 100 største medievirksomheder har kun otte en kvinde som administrerende direktør. I de øvrige ledelseslag er kvindeandelen 17 procent, mens den i bestyrelserne er 20.

Ingen danske medier er med i opgørelsen. Men et hurtigt kig ud over branchen antyder, at billedet er nogenlunde det samme. Så også dér trænger en målrettet indsats sig på, for som Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, udtrykte det i ”Presselogen”:

”Der er nogle indgroede vaner i medierne, og de præges selvfølgelig af, at der sidder mænd på de fleste tunge poster”.