Opsang til Sørine Gotfredsen: Kom nu ud i virkeligheden

Det begyndte med en stærk kritik fra Sørine Gotfredsen imod Özlem Cekic og hendes såkaldte dialogkaffe, som Sørine fandt handlede lidt for meget om form og lidt for lidt om indhold. Nu tages foredragsholderen i forsvar.

Opsang til Sørine Gotfredsen: Kom nu ud i virkeligheden
Foto: Miriam Dalsgaard/Katinka Hustad/ritzau.

Det overrasker, at Sørine Gotfredsen gang på gang kan få åbenlyst positive tiltag vendt til noget negativt, senest Özlem Cekics fokus på dialog med parter helt yderst i den alt mere polariserede værdidebat.

Gotfredsen klager i Kristeligt Dagblads mediekommentar den 23. august over, at Özlem Cekic sætter sig selv i centrum, kører rundt med et dialogshow og promoverer farlige tanker.


Nu kunne man sige det samme om Sørine Gotfredsen, men lad det nu ligge. For Valby-præsten har fuldstændig misforstået, hvad Özlem Cekics dialogkaffe drejer sig om.
 
Initiativet handler om direkte samtale med mennesker i det, den tyske sociolog Jürgen Habermas kalder ”livsverden”, i modsætning til den mere abstrakte og teoretiske ”systemverden”. Derfor er Özlems idé med dialogkaffe så forfriskende. Præcis som DR 1-programmet ”Bag Borgen”, hvor politikere kommer ud i den virkelige verden og forholder sig til menneskers levede liv. Det rykker.
 
Netop forskellen på livsverden og systemverden gør, at Cekic og Gotfredsen går forbi hinanden. Den ene forholder sig til mennesker, den anden til medier, den ene til en konkret modpart, den anden til den mere diffuse fælles‑ betegnelse islam.
 
Man kan mene meget om islam, men en ting er sikkert: Der er mindst lige så meget diversitet i islam som i kristendommen.

Derfor kan man savne en mere oplyst og kvalificeret dialog om religionen. Debattører kan jo begynde at læse Koranen, sætte sig ind i islams hovedskoler og i øvrigt trække på al den gode litteratur fra eksperter om forholdet mellem kristendom og islam.
 
Mest af alt vil jeg opfordre Sørine Gotfredsen til at bevæge sig ud på gaden og snakke med de helt almindelige moderne hverdagsmuslimer. Det vil uden tvivl give flere nuancer i debatten. Og måske endda en smule forståelse for Özlem Cekics dialogkaffeprojekt.