Ordet: ”Jeg er i Herrens hænder”

"Men nu er jeg altid hos dig, min højre hånd holder du fast."

Salme 73, 23

Salmedigteren Asaf har et problem, som piner ham: Hvorfor går det så let for dem, der ikke vil have med Gud at gøre?

At se de ugudeliges lykke er ved at få det hele til at skride, synes han. ”De lider ingen kvaler, deres krop er sund og fed”, og hvordan i alverden skulle Gud få at vide, når de trodser hans veje?

Tilsyneladende nytter det ikke, at han selv har holdt sig på dydens smalle vej. ”Jeg blev dog ramt dagen lang og tugtet hver morgen,” jamrer han.

Så kommer disse ord: ”Det var en uret i mine øjne, indtil jeg kom til Guds helligdom.”

Mange af os har sikkert prøvet at stå uden for en stor kirke med glasmosaikker i vinduerne. Det hele lignede noget sært krimskrams. Men da vi kom ind i helligdommen, skinnede lyset udefra gennem mosaikkerne, så vi kunne se, hvad de forestiller. Sådan er det med meget af det, der har med Gud at gøre. Det er så meget, vi ikke forstår. Og så vi kan undre os over, at åbenlyse fornægtere får lov til at gå fri. Vi synes, det burde være helt anderledes, og hvis Gud ellers ville spørge os til råds, ja, så kunne vi sagtens udpege et par stykker, som hans straf skulle ramme.

Men så er det, Gud selv tager mig ved hånden og fører mig ind i helligdommen. Pludselig ser jeg syndens alvor i mit eget liv. Jeg ser sandheden i salmedigterens gamle ord: ”Og når på din dom jeg grunder, ser jeg alt mit segl derunder.” (Den Danske Salmebog, nummer 187, vers 4). Skulle straffen ramme efter fortjeneste, gik heller ikke jeg fri.

Men nu ser jeg samtidig Guds forunderlige kærlighed! At han er den, der bøjer sig ned for at frelse ved at sone min synd med Jesu blod. At han lover at være med mig alle dage indtil verdens ende. Og jeg begynder at forstå, at jeg ikke skal anfægtes af de ugudeliges midlertidige lykke, men frem for alt må glæde mig over at være Gud nær.

Tænk, at han altid vil være hos mig. Tænk, at hans højre hånd holder mig fast!

Så kan jeg synge med den norske salmedigter Erling Tobiassen:

”Jeg er i Herrens hænder
i alt, som med mig sker.”

(Den Danske Salmebog, nummer 51, vers 2). 

Frede Møller er pastor emeritus.

"Ordet" er Kristeligt Dagblads daglige bibelrefleksion.