Ordet kun helliger huset

DET ER EN UHYRE sober redegørelse, Kristeligt Dagblad giver for rømningen af Brorsons Kirke. Faktaboksen er meget præcis i sin beskrivelse af såvel Luthers som Grundtvigs opfattelse af kirken, som netop ikke er et helligt rum i sig selv.

Den Augsburgske Bekendelse beskriver kirken som "de helliges forsamling, i hvilken evangeliet læres rent, og sakramenterne forvaltes ret", læser man i faktaboksen, der konkluderer: Ikke et ord om mursten, altertavler eller helgen grave.

Og jeg kan kun være enig med kirkeretsekspert Jørgen Stenbæk, når han siger, at han "vil håbe, at man nu får fastslået, at politiet rent faktisk har handlet, som de skulle, da de rømmede kirken i nat" (Kristeligt Dagblad den 14. august).

Jeg kan også tilslutte mig biskop Kresten Drejergaard, der i dagbladet Information samme dag er citeret for følgende: "Der er ingen mennesker i Danmark, som skal kunne forbedre deres retsstilling ved at besætte en kirke – eller et offentligt lokum, for den sags skyld."

Derimod finder jeg det aldeles usmageligt, når sognepræst Leif Bork Hansen i et læserbrev i Kristeligt Dagblad sammenligner situationen med forholdene i Auschwitz. At sidestille danske politibetjente med SS-bødler er ganske enkelt utilstedeligt!

Jøderne dengang havde jo ikke nogen form for retssikkerhed. I irakernes situation er der tale om et afslag på ansøgningen om asyl. Det afslag kan man så være uenig i. Men afgørelsen er truffet på fuldt lovlig vis og skal ikke sammenlignes med de vilkårlige fratagelser af borgerlige rettigheder i en diktaturstat som Hitler-Tyskland.

Og præsten ved Brorsons Kirke, Per Ramsdal, er da til at brække sig over, når han til Information siger: "Irakerne er løbet hen i kirkerummet og har forsamlet sig under den korsfæstede Jesus. Politiet bærer hjelme og knipler. Det er en skammens dag for Danmark. Kirken er ikke længere noget helligt sted." Sikke en gang patetisk sludder!

Irakerne gik måske nok hen til et krucifiks, men at udlægge det, som om de "forsamlede sig under den korsfæstede", er dog noget af en tilsnigelse, når man ved, hvordan muslimer normalt ser på kristendommens bekendelse af Jesus som Kristus, den levende Guds søn, korsfæstet og opstanden. Det må de som rette muslimer afvise som blasfemi.

Naturligvis bærer politiet hjelme og knipler. De er på arbejde!

Jens Kvist, sognepræst, kirkebakken 1, Aabenraa