Ordet: Min egen prøvelse

”Forbarm dig over mig, Herre, Davids Søn! Min datter plages slemt af en dæmon.”

Matthæusevangeliet 15, 22

Det er ikke altid skyet, havet er ikke altid frådende. Men ofte er himlen skyet og havet frådende. Dette lille billede fra naturens verden vil blot pege på, at der kan opstå en lidelsesfyldt situation i ethvert menneskes liv.

Vi prøves eller testes af noget, der kan være svært at håndtere, og som måske mest af alt fremkalder en smertepræget klagen. Vi blev vækket midt under den gråmelerede, mørke himmel. Livet blev ikke lettere af det, men snarere mere stormomsust. Vejen fra mørke til lys kan være hård og krævende.

Dagens ord overrasker og viser os det uventede. Det havde været nærliggende, at bønnen fra den kana’anæiske kvinde havde lydt: ”Forbarm dig over min datter!”, men kvinden beder: ”Forbarm dig over mig!”.

Vi lærer her, hvor krævende og fuld af omkostninger bøn kan være. Bøn er ikke en smuk erklæring. Bøn giver sig selv. Moderen har gjort datterens byrde til sin egen: ”Herre, forbarm dig over mig!”.

En lille afrikansk pige blev spurgt på sin lange og støvede vandring med lillebror på ryggen: ”Er han ikke alt for tung at bære på?”. ”Nej,” svarede pigen lidt genert, ”det er min bror.”

Guds rige er tit ofrenes og prøvelsens rige. Det sker igen og igen, det er den ærlige version, at lidelsen tryktester mennesker i deres liv og tjeneste. Og det kan være svært at forstå de byrdefulde omkostninger.

Når tingene ikke lige går efter vores små hoveder, betyder bønnen med dens håbefulde længsel en stor forskel. Har du engang talt med kristne, der er blevet forfulgt og har lidt store tab for deres trosoverbevisnings skyld, ved du lidt om, hvor meget håbet betyder.

Tryktestede mennesker beder af og til på denne måde:

Vi forstår dig ikke Gud, men vi stoler på dig!

Vi udleverer os til din store barmhjertighed, Herre!

Du er vores byrdebærer i liv og død, forbarm dig over os!

Jørn Henrik Olsen er forfatter, teolog, ph.d.

"Ordet" er Kristeligt Dagblads daglige bibelrefleksion.