Ordet: Vinder med hunderetten

”Men han svarede hende ikke et ord.”

Matthæusevangeliet 15, 23a

Hvordan skal vi forstå Jesu iskolde reaktion på den kanaanæiske kvindes bøn? For den er ikke bare ordknap, den er isnende: ”Men han svarede hende ikke et ord.”

Jesus havde bevæget sig nordover ud i de syriske områder ved Tyrus og Sidon, måske fordi han søgte ensomheden inden det dramatiske højdepunkt for hans gerning. Men årsagen kan også være hans ønske om at give discipeltræning på et roligt sted – ved en slags stilleretræte.

Israels Messias kommer imidlertid på arbejde i denne hedenske egn. Han var bevidst om den frelseshistoriske ”førsteret”, som er nøglen til at forstå reaktionen. Han var sat til også at være frelser for hedninger, men tiden og rækkefølgen måtte tages i ed.

Samtalen med kvinden udvikler sig nærmest til en ”stridssamtale” – som kvinden vinder. Hun bryder lige ind i det nævnte frelseshistoriske mønster. Mission blandt hedninger skulle følge efter Jesu død og opstandelse.

Det er såre vanskeligt for denne kvinde at blive hørt. Hendes insisterende, påtrængende bøn forstyrrede i den grad behovet for stilhed for Jesus og hans disciple.

Hendes datter var plaget slemt af en dæmon. Jesus svarer hende med et ordsprogsagtigt udsagn: ”Det er ikke rigtigt at tage børnenes brød og give det til de små hunde.” (Matt. 15, 26).

Kvinden benytter så et mestergreb, hvor hun fanger Jesu egne ord: Jeg accepterer fuldt ud, at jeg er en hedning og en ”hund”. Men giv mig blot af resterne, for Guds smuler er så ganske nok til at mætte en sultende sjæl som mig.

Jesus kapitulerer. Martin Luther skriver herom: ”Med hunderetten vinder hun barneretten.”

Det er troens dristige drejning ude på prøvelsens vej. Hun klynger sig til Jesu svar. Hun vinder ved hjælp af hunderetten.

Det er nogle gange sådan for det menneske, der prøves hårdt: mod Gud – ved at trænge sig helt frem til Gud. Også når det onde, det lidelses- og smertefyldte, slider i os, må vi være påtrængende i bøn.

Jørn Henrik Olsen er forfatter, teolog, ph.d.

"Ordet" er Kristeligt Dagblads daglige bibelrefleksion.