P1 mener åbenbart, at Djævelen sælger

MØRKE NÅR MAN går hjemmefra. Mørke når man kommer hjem. For den, der holder øje med det, er dagen aftaget med mere end 10 timer. Men hvis man tror, at det er mørkt nu, så er første afsnit af P1’s ”Gemt i mørket” en god påmindelse om, at der var engang, hvor det var rigtig mørkt.

Det er historieprofessor Poul Duedahl, der minder om, at der var engang, hvor elektrisk lys endnu ikke oplyste både gader og stuer, og hvor folk var vant til at famle sig frem i mørke og at arbejde i mørke i stalden om vinteren.

Da de første gaslamper kom først i 1800-tallet, førte det ikke alene til, at man kunne se; det blev også oplysning i den forstand, at man kunne læse, holde aftenskole og så videre. I dag er det svært at finde steder helt upåvirkede af kunstigt lys, og vi har – som Duedahl udtrykker det – afskaffet natten.

Det har sine omkostninger. Det blev tydeligt i teologen Kamille Nygaards fortolkning af beretningen om Nikodemus fra Johannesevangeliet. Nikodemus opsøger netop Jesus i mørket, om natten, fordi det er et smukt rum for at spørge nysgerrigt, tale nuanceret og ikke søge det entydige. Det er et spor i Bibelen, der nuancerer den opdeling mellem lys og mørke, som man ellers får delt verden op i med skabelsesberetningen.

DER BLEV LYS, og Gud så, at det var godt. En lignende nuancering finder man i Salmernes Bog i Det Gamle Testamente, hvor salmisten skriver om det mørke, der ikke er mørke for Gud; ”mørket er som lyset”, som det hedder i salme 139, som Kamille Nygaard trak frem. Bag ”Gemt i mørket” står gruppen Myrkr, der har sat sig for at undersøge, hvad mørket gør ved os. Fint projekt, og man bliver – hø, hø – også ægte oplyst undervejs af både historikeren og teologen.

MEN MAN BLIVER OGSÅ lidt træt af, hvordan man skal lokkes ind i mørket. Undertitlen på den første af de fire udsendelser er selvfølgelig ”en pagt med mørkets fyrste”.

P1 mener åbenbart, at Djævelen sælger. Tidligere på efteråret kunne man høre en udsendelsesrække med titlen ”Satans syndsforladelse”, hvor et par ældre kvinder i Høje Gladsaxe ihærdigt etablerede kontakt med afdøde og havde en mission om at rense verden for ondskab. Men hvad går pagten med mørkets fyrste ud på her i ”Gemt i mørket”? Det handler om en genopførelse af et ritual fra 1600-tallet.

Historikeren og journalisten vader fem gange rundt om Vor Frue Kirke i Svendborg ved midnatstid for at udføre ritualet, hvor de skal i audiens hos Djævelen, sådan som man har gjort, dengang mørket var mørkt. Det gør noget at opføre ritualet, mener journalisten og historikeren.

Det er til gengæld begrænset, hvad lytteren får ud af det. En forpustet historiker og lidt uhu, fnis, du går på de døde nu, når de går over kirkegården. Men ingen dybere indsigt i, hvad ritualet konkret går ud på, hvad det gør ved folk, og hvad baggrunden er.

Oplysningen om mørket må man finde i andre momenter i udsendelsen.

Birgitte Stoklund Larsen er generalsekretær i Bibelselskabet.