Prodekan: Dømmekraft er en oplagt del af læreruddannelsen. Særligt i krisetider

Dømmekraft er altid vigtigt, men særligt vigtig i kriser. Kriser er nemlig en særlig lejlighed til at besinde sig. Derfor er det en rigtig god idé at bringe dømmekraft ind i ny læreruddannelse, skriver prodekan

Dømmekraft er sammen med en god faglig ballast dét, der sammen med opmærksomhed og involvering sikrer, at man kan orientere sig i en situation, der hele tiden kræver, at man forholder sig på ny. Det er godt set af parterne bag den nye læreruddannelse.
Dømmekraft er sammen med en god faglig ballast dét, der sammen med opmærksomhed og involvering sikrer, at man kan orientere sig i en situation, der hele tiden kræver, at man forholder sig på ny. Det er godt set af parterne bag den nye læreruddannelse. Foto: Anne Bæk/Ritzau Scanpix.

Det er blevet almindeligt og nødvendigt at stoppe op og tænke efter. Her kommer dømmekraften ind. Og ind er den da også rykket i læreruddannelsens livsoplysningsfag, sådan som det fag ønskes ændret og udvidet fremover. De elementer af kristendom, etik og idéhistorie, som allerede var i faget, søges udvidet med det, der hedder autoritet, dømmekraft og retorik. Det er en oplagt udvikling.

Det er langt fra kun lærerne, som skal kunne skønne ret, og som er klar over, at der er en professionsetik og en myndighed knyttet til arbejdet med børn. Alle sektorer må formodes at blive bedt om at besinde sig på, hvordan man kan udøve professionelle og myndige skøn i det, som er den enkelte sektors hovedsag, og som man er sat i verden for.