Prøv avisen
Debat

Radikale: Hvorfor skulle vi trykke på speederen, når de studerende er i mål?

"Allerede inden reformen er helt på plads, er vi ved at have nået målet. De studerende har fået et bedre tempo sammenlignet med dengang, hvor de studerende var meget lang tid om deres studier." Foto: Jens Dresling/ritzau

Vi er blevet mistænkt for at bløde op, fordi vi er i oppositionen. Vi er også blevet mistænkt for i sin tid at lave fremdriftsreformen til ren ære for Finansministeriet. Men nej. Det hænger anderledes sammen, skriver Sofie Carsten Nielsen, der er uddannelses- og forskningsordfører i Radikale Venstre

For nylig har Radikale Venstre præsenteret et udspil under overskriften ”Ny uddannelseskultur for fremtiden”. Vi ønsker os et opgør med en ungdoms- og uddannelseskultur, der handler for meget om mål og for lidt om formål.

Vi er efterfølgende blevet anklaget for at glide mellem hænderne på folk som håndsæbe. Vi er blevet mistænkt for at bløde op, fordi vi er i oppositionen. Vi er også blevet mistænkt for i sin tid at lave fremdriftsreformen til ren ære for Finansministeriet. Men nej. Det hænger anderledes sammen.

Vi lavede fremdriftsreformen, fordi vi på den måde kunne bruge næsten 1 milliard kroner mere på uddannelserne. Vi bad de studerende om at holde et rimeligt tempo for at give universiteterne flere penge til at ansætte undervisere, hyre studievejledere og lave nye bygninger. Samtidig ønskede vi at sørge for, at de studerende blev holdt til ilden, så studierne blev intensive. Og det fortryder vi ikke.

Allerede inden reformen er helt på plads, er vi ved at have nået målet. De studerende har fået et bedre tempo sammenlignet med dengang, hvor de studerende var meget lang tid om deres studier.

Og netop derfor ønsker Radikale Venstre blandt andet at fjerne den styringsmekanisme, som belønner de universiteter, der får de studerende hurtigst igennem. Netop derfor vil vi sikre, at alle studerende får en ret til orlov baseret på sociale eller faglige grunde.

Vi insisterer på at tage hensyn til virkeligheden. Hvorfor skulle vi trykke speederen yderligere ned, når de studerende stort set er nået i mål?

Virkeligheden er, at de studerende har nedbragt studietiden, så vi har fået bedre råd til uddannelserne. Samtidig har læringsmål, nationale tests, bonusordninger og også fremdriftsmøllen skabt en præstationskultur, hvor flere unge udfordres psykisk. Vi har fået en ungdomskultur, der er med til at presse de unge på bekostning af fordybelse. Det skal vi gøre noget ved.

Derfor ønsker vi en uddannelsesrevolution. Vi skal ikke uddanne på samlebånd. Vi skal ikke bare have de unge, som kan læse hurtigst.

Vi vil give plads til de krøllede hjerner, de urolige hænder og dem, der vil rejse til Mars. Vi ønsker flere studerende, der svarer ærligt på spørgsmålet ”Hvad synes du?” og ikke ”Hvad synes din underviser?”.

Det kan siges kort: Vi fortryder ikke, at vi bad de studerende om at holde et rimeligt tempo. For det giver råd til endnu bedre uddannelser. Men vi anerkender, at elever og studerende helt ned i gymnasierne har reageret uhensigtsmæssigt stærkt på blandt andet fremdriftsreformen. Det skal vi gøre op med. Vi skal have videregående uddannelser for ambitiøse og krøllede hoveder, som vil gøre Danmark større.

Sofie Carsten Nielsen er uddannelses- og forskningsordfører i Radikale Venstre.