Reddet fra fuglekøjen

”Vort liv blev reddet som fuglen fra fuglefængerens fælde. Fælden blev knust, og vi blev reddet.”

Salmernes Bog 124, 7

Præsten havde et stort, gammelt sommerhus i Sønderho på Fanø, og det fik min far og mor lov til at låne, så hvert eneste år tilbragte vi en herlig uge på den smukke ø.

Lidt uden for Sønderho er der et vejskilt, som fører ind til noget, der hedder Fuglekøjen. I sin tid fangede man her vildænder, som blev lokket ind i en smal passage, en fuglekøje, hvor de sad fast, indtil fangeren kom og aflivede dem. Allerede i 1931 kom der en lov, som forbød denne fangstmetode, som kunne medføre langvarige lidelser for fuglene, men fuglekøjen er der stadig.

Det er noget i den retning, den gamle salmedigter forestiller sig, når han taler om fuglefængerens fælde. Nu er det ikke fugle, det handler om, men mennesker, som lader sig lokke, så vi sidder uhjælpeligt fast i fuglefængerens garn, som vi hørte i kirken i går.

Fuglefængeren – det er Guds modstander Djævelen, som altid er på færde. I tidernes morgen lykkedes det ham at få de første mennesker ind i fælden, så de sad uhjælpeligt fast i hans garn. Han forsøgte det samme med vor Herre Jesus, men her kom han til kort.

Hver eneste dag er han på færde for at lokke og friste dig og mig, og igen og igen lykkes det for ham. Inden vi ser os om, sidder vi med håret i postkassen, som er gammelt ord siger.

Uvilkårligt går tankerne til Israels folk, som fik lov til at opleve udfrielsen fra trældommen i Egypten. Det var Moses, som stod i spidsen for dem, men det var ved at gå helt galt for dem, da de en dag stod ved bredden af Det Røde Hav. Fjenderne var lige i hælene på dem, og der ikke var nogen vej frem. De var uhjælpeligt fanget! Da var det, Moses fik besked på at løfte staven, så havet veg til side. ”Vort liv blev reddet,” kunne de synge, og det samme må vi gøre, når vi tænker på, hvad Jesus Kristus har gjort for os.

Med salmedigteren Jørgen Michaelsens ord kan vi synge:

Vort liv blev reddet

ved Herrens vælde,

fra Satan slap vi

som fugl af fælde –

på mørkets gerning

Guds fjende faldt

og tabte alt.

(Den Danske Salmebog, nummer 339, vers 1)

Frede Møller er pastor emeritus.

"Ordet" er Kristeligt Dagblads daglige bibelrefleksion.