Kurt Strand: Skarpere profiler kan være vejen til overlevelse for den ellers dødsdømte papiravis

Tydelige forskelle kan være vejen til overlevelse for den ellers dødsdømte papiravis. Og forsigtig optimisme prægede en stor konference i Bergen i torsdags, hvor medietopchefer diskuterede bladhusenes nye virkelighed, skriver Kurt Strand

Kurt Strand: Skarpere profiler kan være vejen til overlevelse for den ellers dødsdømte papiravis
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix.

DEN ENE FLYTTER sin kulturredaktion fra Rådhuspladsen i København til Viby J lige uden for Aarhus; den anden bebuder et ”klart afsæt i landets hovedstad”.

To avisers – Morgenavisen Jyllands-Postens og Berlingskes – skift i dækning af kultur var til debat i søndagens ”Presselogen” på TV 2 News. Hvor stort skiftet reelt bliver, har læserne endnu til gode at se, og det mest interessante i meldingerne ligger egentlig et andet sted. Nemlig at den ene avis vil være mere ”jysk”, mens den anden vil være mere ”københavnsk”.

Eller som Morgenavisen Jyllands-Postens chefredaktør Jacob Nybroe udtrykte det: ”Vi har rigtig mange jyder – og færre københavnere – blandt vores læsere. Derfor skal det ses gennem jyske briller, om det kan betale sig at starte bilen og køre til København for at se en forestilling på Det Kongelige Teater”.

DERMED TYDELIGGØRES SKIFT fra bredt favnende ”omnibusaviser” til smallere og skarpere profileret journalistik. Et skift, som er i gang over hele verden, fordi oplagene er faldet i takt med, at internet, sociale medier og digitalisering har ændret læsevanerne.

Dermed er det blevet sværere at tiltrække sig opmærksomhed og gøre sig attraktiv for potentielle læsere. Og kun dem, som tør satse på en tydelig profil og forskellighed fra andre, synes at have en chance. Nærværende avis er et godt eksempel, ligesom Information, Børsen og Politiken viser veje til at overleve såvel på papir som på net.

Forskellighederne ligger også i modet til at tage stilling; ikke kun i såkaldte meningsartikler, men også i valg af emner, vinkler og kilder. Som da Fyens Stiftstidende i 2016 og 2017 tonede rent flag i en kampagne for at få brotaksterne på Storebælt sat ned.

TYDELIGE FORSKELLE OG skarpere profiler kan også være vejen til overlevelse for den ellers dødsdømte papiravis. Og forsigtig optimisme prægede en stor konference i Bergen i torsdags, hvor medietopchefer diskuterede bladhusenes nye virkelighed.

Boine Gepertz fra Gota Medier – som blandt andet udgiver 13 morgenaviser i Sydsverige – var således sikker på, at printmedierne også findes om 10 år:

”Men måske udkommer de ikke hver dag; vi har for et par aviser ændret frekvensen fra seks til tre dage om ugen, og det har styrket os både digitalt og på print.”

På konferencen bidrog også koncernchef i JP/Politikens Hus, Dorthe Bjerregaard-Knudsen, til optimismen: ”Det lykkes faktisk at sælge digitale abonnementer, samtidig med at vi fortsætter med at sælge print-abonnementer.”

Dermed vil for eksempel også Ekstra Bladet, der for blot få år siden regnede frem mod den sidste papiravis, overleve på print. Som avisens chefredaktør Karen Bro udtrykte det i ”Mennesker og medier” på P1 med afsæt i et berømt Mark Twain-citat: ”Rygterne om papiravisens død var heldigvis overdrevne, for papiret lever og jeg er sikker på, at vi udkommer på print om 10 år”.

Kurt Strand er journalist, radiovært og ekstern producent af DR P1-programmet "Mennesker og medier".