SAS-reklame har klædt Jakob Ellemann af

De digitale medier er et farligt legetøj, og politikerne kommer nemt i dette flygtige univers til at fremstå jævnt ureflekterede, skriver Sørine Gotfredsen efter den omstridte SAS-reklame

Venstre-formand Jakob Ellemann-Jensen burde have tøvet lidt, inden han kastede sig over Twitter for at kommentere på den omstridte SAS-reklame, mener Sørine Gotfredsen.
Venstre-formand Jakob Ellemann-Jensen burde have tøvet lidt, inden han kastede sig over Twitter for at kommentere på den omstridte SAS-reklame, mener Sørine Gotfredsen. Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix.

Det har været interessant at følge mediedebatten om de seneste dages ballade angående SAS-reklamen om alt det, der absolut ikke er særligt skandinavisk.

Reklamen har med sin opremsning af de mange ting, der ikke i sit udspring er opfundet her, vakt stor vrede, hvilket næppe skyldes, at folk gik rundt og troede, at tanken bag vindmøller og barselsorlov er suverænt forstret her.

Snarere skyldes det reklamens samlede stemning af nedgørelse af national identitet, og ret opsigtsvækkende besluttede SAS at klippe videoen om til en mindre provokerende udgave. I P1s debatprogram, ”Søndagsfrokosten”, udtalte renovationsarbejder Rasmus Brede, at han ikke forstår, hvordan en sådan sag kan fylde mere end diskussioner om arbejdsmarkedsforhold. Men selvfølgelig kan den det. Eller i hvert fald lige så meget.

For den handler om menneskets fundamentale følelse af at høre til et bestemt sted, og den understreger atter, at kærlighed til eget ophav betyder noget. Derfor bør man bemærke, hvordan vore politikere har reageret på affæren, og mange af dem har som altid meddelt sig på de digitale medier. Her foregår kommunikationen som bekendt hurtigt og øjensynligt ikke altid helt nært knyttet til grundig eftertanke. Dansk Folkepartis Søren Espersen har fået kritik for at skrive, at reklamen hensatte ham i ”atomchok”, men langt mere alarmerende er meldingen fra Venstres formand Jakob Ellemann-Jensen.

På Twitter undrede han sig over, hvad folk overhovedet er så vrede over, og denne reaktion afslører, at oppositionens nye leder muligvis faktisk ikke forstår, hvad de seneste årtiers værdidebat i høj grad har handlet om. Det er foruroligende. Den har nemlig, som Ekstra Bladets Mads Kastrup præcist formulerede det i ”Søndagsfrokosten”, handlet om en politisk og ideologisk strid mellem globalismen og det nationalkonservative livssyn, og hvis man ikke som ledende borgerlig politiker forstår det, er man ganske enkelt havnet i det forkerte job.

Det er simpelthen folkeligt hjerteblod, SAS-reklamen har aktiveret, ja, det er en del af brændstoffet i den store Brexit-bevægelse, og hvis Jakob Ellemann-Jensen havde tøvet lidt, inden han kastede sig over Twitter, kunne en rådgiver måske have hjulpet. For her skal Venstres formand tale til alle danskere og ikke kun til dem, der bor nord for København og kører i lufthavnen en del oftere, end de kører til Fyn og Jylland.

De digitale medier er et farligt legetøj, og politikerne kommer nemt i dette flygtige univers til at fremstå jævnt ureflekterede, alt imens man bliver usikker på, om de har dybden i tanken til at bære det store ansvar. Jeg tror, at det ville højne kvaliteten i den politiske debat, hvis de folkevalgte brugte mere energi på at læse og tænke og i rette tid levere den rette analyse og tilsvarende mindre energi på for ofte at meddele sig for uigennemtænkt. Mon ikke det i længden ville afføde den største respekt. Også for oppositionens nye leder.

Hvis det altså reelt er det, han er.

Sørine Gotfredsen er sognepræst og debattør.