Skal computere og iPhones ud af undervisningen på gymnasierne?

Gymnasielærere er frusterede over elevernes brug af computere og andre digitale redskaber i undervisningen. Peter-Christian Brøndum fra Øregård Gymnasium er en af de lærere, som har genindført pen og papir i klasseundervisningen

Samfundsfagslærer på Øregård Gymnasium i Hellerup nord for København Peter-Christian Brøndum og kollegaen Sebastian Gulmann var så trætte af den manglende koncentration, at de i sommeren 2014 indledte eksperimentet ”Luk ned og kig op”, hvor pen og papir erstattede de digitale redskaber, når der var tavleundervisning.
Samfundsfagslærer på Øregård Gymnasium i Hellerup nord for København Peter-Christian Brøndum og kollegaen Sebastian Gulmann var så trætte af den manglende koncentration, at de i sommeren 2014 indledte eksperimentet ”Luk ned og kig op”, hvor pen og papir erstattede de digitale redskaber, når der var tavleundervisning. Foto: Polfoto.

Computere, tablets og smartphones er i løbet af de seneste år blevet fast inventar i mange gymnasieklasser. I avisernes debatspalter lufter lærere med jævne mellemrum deres frustrationer over, at de skal kæmpe med sociale medier og underholdningssider på internettet om elevernes opmærksomhed.

Samfundsfagslærer på Øregård Gymnasium i Hellerup nord for København Peter-Christian Brøndum og kollegaen Sebastian Gulmann var så trætte af den manglende koncentration, at de i sommeren 2014 indledte eksperimentet ”Luk ned og kig op”, hvor pen og papir erstattede de digitale redskaber, når der var tavleundervisning.

Det har været så stor en succes, at det i dag ikke længere er et eksperiment, men en integreret del af undervisningen.

Peter-Christian Brøndum, hvad er problemet med brugen af digitale redskaber som bærbare computer, tablets og smartphones i undervisningen?

Det er vigtigt at understrege, at de digitale redskaber sagtens kan være med til at understøtte undervisningen, men den uhensigtsmæssige og ukritiske brug giver en række udfordringer i forhold til læringen. De er med til at distrahere eleverne, for det er en misforståelse, at man kan foretage sig to ting på samme tid. Forskningen viser tydeligt, at man mister koncentrationen og evnen til at opfatte, hvad der er væsentligt. I mange år hyldede man brugen af de digitale redskaber i undervisningen, men efterhånden er man blevet ædruelig og er begyndt at se de store udfordringer. Idéen om de unge som digitalt indfødte multitaskere har vist sig at være forkert.

Bærbare computere, tablets og smartphones lader til at være kommet for at blive. Hvorfor ikke se det som en mulighed frem for et problem?

Vi ser det også som en mulighed, men det handler om at benytte det digitale, når det har noget at tilbyde og gavner læringen. Det er relevant at bruge computeren, når eleverne skal søge information og indhente store datamængder, men brugen af det digitale bør foregå i sekvenser. Skal vi eksempelvis afdække udviklingen i arbejdsløsheden i Danmark fra 2010 til 2016, så benytter vi os af computere, fordi det i dette tilfælde understøtter læringen.

Falder ansvaret ikke tilbage på læreren, hvis eleverne foretrækker at være på Facebook frem for at følge med i undervisningen?

Med al ære og respekt for os undervisere, så kan vi ganske enkelt ikke konkurrere med internettets række af muligheder for underholdning. Der findes mange dygtige psykologer, der har kortlagt menneskets hang til forbrug, belønning og iscenesættelse, og den kan eleverne udleve på Facebook, som er blevet hvermandseje.

De digitale redskaber har en række egenskaber, som pennen og papiret ikke har. Går man ikke glip af en række positive effekter, blot fordi man vil den manglende koncentration til livs?

Et flertal af internationale undersøgelser viser, at når man tager noter i hånden, så er indlæringen af det pågældende materiale bedre. Eleverne husker begreber og sammenhænge bedre, fordi de reflekterer i stedet for at transskribere.

Efter gymnasiet venter universitetet og arbejdsmarkedet, hvor det digitale også her fylder mere og mere. Ender du ikke med at forberede dine elever på en virkelighed, der kun findes på Øregård Gymnasium?

Jeg mener faktisk, at vores elever på Øregård Gymnasium står godt rustet digitalt, fordi vi netop åbent erkender de udfordringer, som det digitale stiller os undervisere over for. Vi har udarbejdet en treårig digital kompetenceplan, som skal sikre, at vores elever i løbet af gymnasietiden bliver digitalt dannede. Eleverne lærer eksempelvis at lave digitale præsentationer og bruge regneark. Jeg er derfor overbevist om, at vores elever er godt rustet, når de træder ind på de videregående uddannelser og senere på arbejdsmarkedet, fordi vi til tider har insisteret på at lukke computerne ned og præsenteret dem for noget andet.