Skyld og skæbne

”Mener I, at de var større syndere end alle andre galilæere, siden det gik dem sådan? Nej, siger jeg, men hvis I ikke omvender jer, skal I alle omkomme ligesom de.”

Lukasevangeliet 13, 2-3

Kristendommen giver ikke svar på alle spørgsmål. Kristendom er ikke bare kloge ord om verdens gang, men til hverdagshjælp.

Sådan også, når Jesus går ind i spørgsmålet om skyld og skæbne: Var de mishandlede galilæere større syndere end andre, fordi det gik dem så ilde? Eller hvad med dem, som tårnet i Siloam faldt ned over? Og vi kunne fortsætte: Hvad med al anden ulykke, sygdom og terror fra avisoverskrifterne?

Nej. Der er ingen lette forklaringer. Hverken på nogens katastrofer eller andres underfulde redninger. Jesus prøver ikke at forklare det ondes vilkårlighed. I stedet henvender han sig direkte til tilhørerne: Spekuler ikke i andres gudsforhold. Men våg selv og vend jer til Gud. Spekuler ikke i andres vantro, men praktiser selv en levende tro. Dét er Jesu svar.

Vi får ikke svar på alt. Men vi får altid det svar: Bed og lev jeres tro. Så er I tættere på livets sande mening, end I er med selv de klogeste forklaringer.

Som Guds mennesker er vi ikke bastet og bundet til vores bagage af personlige synder eller vores sociale arv. Vi skal ikke gå og frygte for, hvornår vi rammes i nakken af ophobet skyld. Sådan som så mange andre religioner forklarer ulykker og onde hændelser. Som Guds kollektive straf.

Men - vi kan så heller ikke give andre skylden for det, som rammer os. Med friheden følger ansvar og alvor. Det er så let at påtage sig ”offer-rollen”: Det er de andres skyld, når det ikke lige går, som jeg gerne vil.

Den går ikke. Se til, at du gør, hvad du skal. Og i Jesu mund betyder det altså: Vend du dig om til Gud og lad ham råde.

Der er kun én vej ud af den lukkede cirkel, hvor livets tilfældige luner, skyld og straf kører i ring med os. Og det er, at vi siger: Gud, du må råde for mit livs gang. Også for alt det, jeg ikke selv kan regne ud.

Kristendommen giver ikke forklaringer på alt. Kristendommen kalder os i stedet til hver dag at vende os til Gud og følge Jesus.

Thomas Kristensen er pastor emeritus.