Socialdemokratiets kampagne rækker ud efter DF’s vælgere

Kampagnen ”Den bedste danske opfindelse er Danmark” ligner tidligere Dansk Folkeparti-kampagner, og det er ikke tilfældigt, mener politiske iagttagere. Nicolai Wammen, som er politisk ordfører for Socialdemokratiet, afviser, at kampagnen er rettet mod bestemte partiers vælgere

Sammen med en ”nytårstale” af partileder Mette Frederiksen, der i kampagnen i øvrigt blot tituleres Mette, er casepersonerne med til at cementere Socialdemokratiet som et parti med en klassisk, traditionel forståelse af, hvad det danske er.
Sammen med en ”nytårstale” af partileder Mette Frederiksen, der i kampagnen i øvrigt blot tituleres Mette, er casepersonerne med til at cementere Socialdemokratiet som et parti med en klassisk, traditionel forståelse af, hvad det danske er. . Foto: denbedstedanskeopfindelseerdanmark.dk.

BAGEREN HENRIK glæder sig over den kamp, der blev taget på arbejdsmarkedet for mange år siden og hylder den danske model. Læreren Anita lægger vægt på, at alle danskere har mulighed for at få en uddannelse, og ægteparret Birthe og Svend ser med tilfredshed frem til en velfortjent pension.

Alle lægger de sammen med en håndfuld andre erhvervsaktive danskere ansigt og fornavn til Socialdemokratiets kampagne ”Den bedste danske opfindelse er Danmark”, der, så snart 2017 var skudt i gang, fandt vej til busskure, biografreklamer og internettets sociale medier.

Sammen med en ”nytårstale” af partileder Mette Frederiksen, der i kampagnen i øvrigt blot tituleres Mette, hvor hun taler om retfærdighed, ansvarlighed og det at kunne stole på hinanden, er personerne med til at cementere Socialdemokratiet som et parti med en klassisk traditionel forståelse af, hvad det danske er.

Dermed læner de sig i retorik og værdier op ad tidligere reklamekampagner for Dansk Folkeparti, og ifølge Thomas Larsen, der er politisk redaktør på Berlingske, er der ingen tvivl om, at Socialdemokratiet nu går målrettet efter at vinde den vælgerskare tilbage, som de igennem mange år har tabt til Dansk Folkeparti.

”Med deres ’vi skal passe på Danmark’-retorik tror jeg, Socialdemokratiet meget effektivt når ud til en masse danskere, der er bekymret over, hvad der sker med det Danmark, de kender, og som er garant for et nationalt fællesskab.

Kampagnen er pletrenset for nye initiativer og ligger meget langt fra en politisk masterplan. På den måde er den indholdsløs, men bestemt ikke ligegyldig, for der ligger et stort politisk kurssving i, at Mette Frederiksen vælger at betone det nationale langt mere end hendes forgænger Helle Thorning- Schmidt gjorde. For mig er der ingen tvivl om, at Socialdemokratiet går efter Dansk Folkeparti-vælgere og dermed den store gruppe af danskere, der lever med frygt og en følelse af fremmedgjorthed,” siger han og tilføjer:

”Der er ingen tvivl om, at Socialdemokratiet ikke vil lade Dansk Folkeparti have monopol på Dannebrog og alt, hvad der er dansk.”

Med nøje udvalgte case-personer appellerer Socialdemokratiet i sin aktuelle kampagne til faglærte erhvervsgrupper som håndværkere, sygeplejersker og lærere, der er fundamentet for det danske velfærdssamfund.
Med nøje udvalgte case-personer appellerer Socialdemokratiet i sin aktuelle kampagne til faglærte erhvervsgrupper som håndværkere, sygeplejersker og lærere, der er fundamentet for det danske velfærdssamfund. Foto: denbedstedanskeopfindelseerdanmark.dk

Når Socialdemokratiets nytårskampagne i sin måde at kommunikere på ligner Dansk Folkeparti-kampagnerne ”Vores Danmark” og ”Tryghed og tillid” er det langtfra tilfældigt, mener Thomas Larsen, der også ser tidspunktet for kampagnen som strategisk udtænkt.

”Socialdemokratiet står lige nu med en historisk mulighed for at trække tidligere vælgere hjem fra Dansk Folkeparti. DF er svækket på grund af Messerschmidt-sagen, som de har haft svært ved at håndtere, og Socialdemokratiet har fået en partiformand i Mette Frederiksen, der har større folkelig appel end Helle Thorning-Schmidt. Det må jo være Lars Løkkes mareridt, hvis det sker, for hver gang Socialdemokratiet formår at hente en stemme fra Dansk Folkeparti, er det en stemme, der flyttes hen over midten fra blå til rød blok,” siger han.

LENE AARØE, DER ER LEKTOR i statskundskab ved Aarhus Universitet og forsker i politisk psykologi og kommunikation, er enig i, at kampagnen kan ses som et forsøg på at flytte vælgere fra Dansk Folkeparti til Socialdemokratiet.

”På sin vis er det klassiske, socialdemokratiske velfærdstemaer, som er kernen i kampagnen, men det bliver serveret på en måde, som udfordrer Dansk Folkepartis position og bliver formidlet sådan, at det forsøger at skrive sig ind i en fortælling om, hvad Danmark er, og hvad det danske er. Det er for langt at gå til at sige, at Socialdemokratiet vil positionere sig som det nye Dansk Folkeparti, men vi har set nogle tilnærmelser mellem Mette Frederiksen og Dansk Folkeparti på Christiansborg og i pressen, og i kampagnen udfordrer socialdemokraterne også Dansk Folkepartis position i forhold til at fremhæve sig selv som nogen, der står som det særligt danske,” siger hun.

Men Lene Aarøe vurderer også, at kampagnen er bredere tænkt og hæfter sig ved, at Socialdemokratiet også appellerer til faglærte erhvervsgrupper som håndværkere, sygeplejersker og lærere, der er fundamentet for det danske velfærdssamfund.

”Man har helt sikkert tænkt meget over case- personerne, og hvad de skal udtrykke. Det er almindelige etniske danskere, som dominerer i meget høj grad, så umiddelbart i det visuelle er det en klassisk traditionel forståelse af, hvad det danske er. Ved kun at bruge fornavnene signalerer man også, at man er i øjenhøjde med vælgerne og de faggrupper, der er med i kampagnen.”

Både Lene Aarøe og Thomas Larsen ser den aktuelle kampagne som en forlængelse af ”Det Danmark, du kender”-kampagnen, som Socialdemokratiet lancerede op til valgkampen i 2015, og som Helle Thorning-Schmidt også betonede i sin sidste nytårstale.

”Den er i tråd med nogle af de nyere udspil, vi har set fra Socialdemokratiet. Det nye er, at fortællestilen bliver knyttet direkte an til konkrete, almindelige danskere og deres livssituation. Det er et meget klart forsøg på at være i øjenhøjde med de erhvervsgrupper, som vi traditionelt set har betragtet som rygraden i Danmark,” siger Lene Aarøe.

NICOLAI WAMMEN, POLITISK ordfører i Socialdemokratiet, lægger vægt på, at kampagnen fortæller om, hvad der har gjort Danmark stærkt, og hvad landet skal bygge videre på.

”Det er fortællingen om, at den bedste opfindelse er Danmark og et velfærdssamfund, hvor vi også er innovative og dygtige til at producere varer og ydelser. Vi har ønsket at repræsentere et bredt udsnit af den danske befolkning af offentligt ansatte, private ansatte, studerende og pensionister.

Det er et billede på, hvad der gør os stærke her i landet, for vi er et fællesskab på tværs af generationer i et samspil mellem det offentlige og det private,” siger han og benægter samtidig, at kampagnen er målrettet Dansk Folkepartis vælgere.

”Vi vil gerne have danskerne i tale. Den her kampagne er ikke vendt mod noget andet parti, men er en kampagne for, hvad Socialdemokratiet synes er vigtigt i Danmark i de kommende år. Derfor er det også en kampagne, hvor vi bruger kræfterne positivt på at fortælle, hvad vi synes, vi skal gøre for Danmark i stedet for at bruge en masse energi på at skælde ud på de andre,” siger Nicolai Wammen.