Sognepræst: Autenticitet er da noget, man sælger på internettet

Internettets influencere bliver rådgivet af veltjenene bureauer. DR-serien "Stories for millioner" giver et indblik i disse virksomheder

DR-serien "Stories for millioner" følger virksomhederne, der rådgiver og vejleder influencere på sociale medier som Instagram og YouTube. Men virksomhederne er også mellemled mellem influencerne og potentielle annoncører.
DR-serien "Stories for millioner" følger virksomhederne, der rådgiver og vejleder influencere på sociale medier som Instagram og YouTube. Men virksomhederne er også mellemled mellem influencerne og potentielle annoncører. Foto: Louis Gretlund/DR.

”Iscenesat” er den danske titel på en roman af den britiske forfatter John le Carré, der på engelsk hedder ”The Little Drummergirl”. Hovedpersonen er en ung engelsk kvinde, Charlie, der bliver hyret som agent af den israelske sikkerhedstjeneste.

Hun er skuespiller og bliver trænet som palæstinensisk terrorist, tager identiteten på sig, alt imens selve forestillingen om identitet smuldrer, for hvornår spiller hun en rolle, og hvornår er hun sig selv? Hvem er hun, og hvem er hun i relation til andre?

I øjeblikket kan ses en filmatisering af romanen på streamingtjenesten HBO Max, og både roman og tv-serie kan varmt anbefales.

Spørgsmålet om identitet er ikke blevet mindre relevant, siden le Carrés roman blev udgivet først i 1980’erne. Faktisk mere, og problematikken i le Carrés roman synes dugfrisk i forhold til influencere på sociale medier. De markedsfører produkter på deres personlighed og autenticitet, og deres værdi afhænger af, hvor mange følgere de har. Det kræver en stærk personlighed eller gode vejledere, hvis de ikke skal ud i identitetsspørgsmål, der fuldstændig matcher de spørgsmål og den forvirring, der melder sig hos Charlie.

Charlie er helt afhængig af sin føringsofficer. Det er ham, der på en gang holder hende på sikker grund, men også skubber hende helt ud på dybt vand.

Heller ikke influenceren er alene. I hvert fald ikke hvis han eller hun har flere hundredetusind følgere. Så er det big business, og professionelle bureauer med speciale i såkaldt influencermarketing rådgiver, vejleder – og sælger. Bureauerne skaber forbindelsen mellem den populære influencer og teleselskabet eller kosmetikfirmaer, der gerne vil have influenceren til at stille sin personlighed i front for deres produkt.

Netop dette mellemled handler P3 tv-dokumentaren “Stories for millioner” om. Her følger man tre iværksættere, som har set mulighederne på området og går efter guldet med succes, så et af bureauerne bliver solgt for 75-100 millioner. De kan tjene penge og har, i større eller mindre grad, også blik for skrøbeligheden i rollen som influencer. De skubber og skåner på en gang ”deres” influencere. Det kræver en etisk overvejelse både at skulle sælge en influencer som et brand og diskutere vedkommendes exit-strategi, når mennesket ikke kan være i markedet mere.

Det er ikke den etiske overvejelse, der er i front i tv-dokumentaren, der først og fremmest har fokus på de dygtige iværksættere i en ny branche, som “Stories for millioner” giver et interessant indblik i. Det kan godt være, at teleselskabet er interesseret i den troværdighed, der ligger i en charmerende og populær influencers tilsyneladende lidt kaotiske hverdagsliv, men tag ikke fejl: Det er kalkuleret, der er penge i autenticitet. Det skal være ægte samtidig med, at det er iscenesat.

Birgitte Stoklund Larsen er sognepræst og stiftskonsulent.