Institut-chef: Stop mudderkastningen i debat om udsatte børn

Men når det handler om uddannelsen til socialrådgiver, er det svært at genkende kritikken af en ”abstrakt, verdensfjern uddannelse langt fra praksis”, skriver Helle Johansen, institutchef på Institut for socialt arbejde på Professionshøjskolen Metropol, som svar på et tidligere indlæg i Kristeligt Dagblad

Undervisningen er nu meget tæt knyttet til den fagprofil og erhvervsrolle, som kommunerne efterspørger, skriver Helle Johansen, institutchef på Institut for socialt arbejde på Professionshøjskolen Metropol.
Undervisningen er nu meget tæt knyttet til den fagprofil og erhvervsrolle, som kommunerne efterspørger, skriver Helle Johansen, institutchef på Institut for socialt arbejde på Professionshøjskolen Metropol.

SPEKTAKULÆRE enkeltsager om myndighedernes svigt over for udsatte børn og unge fylder meget i mediebilledet, som cand.psych. Niels C. Jørgensen skriver i et indlæg i Kristeligt Dagblad den 12. december. Og med rette, kunne man tilføje. For det er sørgeligt at konstatere, at der stadig findes børn og unge, der bliver udsat for vold, vanrøgt og andre former for svigt.

Når det så også viser sig, at vi som samfund ikke i alle tilfælde evner at løfte det ansvar og den opgave, vi har taget på os, og dermed kommer til at bidrage til svigtet, er det så meget desto værre.

Men når det handler om uddannelsen til socialrådgiver, er det svært at genkende kritikken af en ”abstrakt, verdensfjern uddannelse langt fra praksis”. Vi lider heller ikke af manglende opmærksomhed fra de ansvarlige ministre, som Niels C. Jørgensen skriver. Tværtimod har socialrådgiveruddannelsen netop fået statens blå stempel, en positiv akkreditering. Blandt andet står der: ”Det er akkrediteringspanelets indtryk, at uddannelsen på Professionshøjskolen Metropol er velfungerende og samlet set er af høj kvalitet (...). Der er en stor dybde i udbuddets videnproduktion (…) inden for de store beskæftigelsesområder: børn og unge og udsatte voksne.”

Jeg tror, at alle – politikere, myndigheder, fagprofessionelle og de ansvarlige på uddannelserne – er enige i, at vi skal blive ved med at have fokus på problemet – også i medierne, og at vi skal hjælpe hinanden med at gøre det bedre.

Men der mange måder at oplyse og debattere på, og jeg tror ikke mudderkastning bringer noget konstruktivt. Det er klart, at politikerne har et ansvar og en rolle, eftersom området er reguleret meget tæt af lovgivningen. Det samme har kommunerne, der skal prioritere økonomisk, og de sagsbehandlere og socialrådgivere, der møder familierne.

PÅ UDDANNELSERNE ER VI os dette ansvar bevidst, og vi arbejder hele tiden på at højne kvaliteten inden for rammerne. Socialrådgiveruddannelsen fik ny bekendtgørelse og studieordning i henholdsvis 2008 og 2015, som har gjort uddannelsen langt mere praksisnær.

Undervisningen er nu meget tæt knyttet til den fagprofil og erhvervsrolle, som kommunerne efterspørger. De studerende får viden om de sociale problemer, som udsatte børn og deres familier oplever, om de politiske, økonomiske og organisatoriske rammer for de sociale indsatser, om gældende lovgivning, retssikkerhed og retsanvendelse og om forskellige indsatser og metoder. Vi træner relevante færdigheder som for eksempel handleplansarbejde og børnesamtale. Vi arrangerer feltbesøg, paneldebatter, praktikerkonferencer og inviterer gæstelærere. Uddannelsen er altså tæt på den praksis, de studerende skal ud i som sagsbehandlere og socialrådgivere.

Den nye socialrådgiveruddannelse ligger på professionshøjskolerne, der stadig er en relativt ny konstruktion. Professionshøjskolerne samler grunduddannelse, efteruddannelse og praksisnær forskning og udvikling under et tag. Det betyder, at der er en tæt kobling mellem forskning, praksis og uddannelse, som løfter det faglige niveau.

En positiv akkreditering betyder ikke, at vi som uddannelse læner os tilbage og skubber ansvaret videre. Tværtimod er vi optaget af, hvordan vi i samarbejde med politikere og aftagere fortsat kan bidrage til en styrket indsats over for de udsatte børn og unge gennem vores grunduddannelse, vores efter- og videreuddannelser og vores forsknings- og udviklingsaktiviteter og dermed indfri de potentialer og ambitioner, vores sektor er født med.

Helle Johansen er institutchef på Institut for socialt arbejde, Professionshøjskolen Metropol.