Svinekød-forbud er gastronomisk enfoldighed

Svinekød er andet og mere end frikadeller. Skolebørn i Danmark bør lære hele verdens kulinariske mangfoldighed at kende, skriver Kristian Ditlev Jensen, forfatter og medlem af Det Danske Gastronomiske Akademi

Debatten om svinekød har mest handlet om frikadeller. Men svinekød kan bruges til utrolig meget og er en vigtig del af madlavningen i mange lande.
Debatten om svinekød har mest handlet om frikadeller. Men svinekød kan bruges til utrolig meget og er en vigtig del af madlavningen i mange lande. . Foto: Torben Klint Denmark.

Sus Domesticus er en klassiker i køkkenet. Og svinet, som grisen også hedder, er ikke bare et hit i Danmark, men er i hele verden en gastronomisk bærende delikatesse. Så når danske institutioner konsekvent vælger svinekødet fra i et enfoldigt forsøg på at skabe mangfoldighed ved at please små religiøse grupperinger i Danmark så begår de samtidig et kulturelt og kulinarisk overgreb på et hav af andre mennesker.

For én ting er, at danske børn pludselig ikke kan få deres frikadeller. Men hvad med muligheden for, at børn kan opleve en traditionel pork vindaloo fra Panjim Goa i Indien hvis de for eksempel besøger en indisk restaurant med skolen, eller hvis en indisk skolekammerat inviterer hele klassen på medbragt mad?

LÆS OGSÅ:
Halal er ren kulturkamp

Må de heller aldrig smage en hong shao rou altså et rødbraisseret svineslag tilberedt efter klassisk opskrift med ingefær, hvidløg, skarpe krydderier, chili, sukker, lys og mørk sojasovs og risvin, hvis en kinesisk far vil give mad i skolen på sin søns fødselsdag?

SKAL DET VÆRE decideret tabu, at børn i Danmark kan stifte bekendtskab med bánh canh, hvis en indvandrerpige fra Vietnam ville vise sine kammerater, hvordan man i hendes hjemland tilbereder nudler med svineskank?

Og er det virkelig udtryk for mangfoldighed, at en lille skoledreng ikke kan tage en omgang abekød med til buffeten til skolefesten bare fordi han er mexicaner og gerne vil vise, hvordan man i hans hjemland i Veracruz-regionen limemarinerer røget mørbrad, når man laver carne de chango?

Bliver Danmark en rigere nation af den slags? Af at en pige ikke kan tage en maveljni med og tilbyde den til sine kammerater i skolen på sit hjemlands nationaldag?

Jeg er ikke sikker. Det, jeg er sikker på, er, at mange vil synes, at det er en mærkelig måde at vise respekt for minoriteter på. For maveljni der dækker over hjerne, lunger og hoved fra svin tilberedt i net er sådan set nationalretten i Slovenien.

LÆS OGSÅ:
"At servere halal i børnehaven er den dovne løsning"

Jeg er også sikker på, at det ikke på nogen måde gavner børnene i danske skoler, at de skal have decideret forlorne idéer om, hvordan maden bliver til, eller hvilke traditioner den udspringer af. Og måske bliver de ligefrem dummere af det?

For det kan da godt være, at Ikea i et anfald af hysterisk politisk korrekthed føler sig kaldet til at tilbyde köttbullar af kylling tilsat fuldkommen malplaceret ost. Men hvis den indstilling blev standard i enhver dansk skole, ville eleven så overhovedet tænke på, at danskere og svenskere har fælles baggrund? Og at kjötbullen er en nær fætter til frikadellen hvis navn i øvrigt muligvis er fransk, skønt den er omtalt første gang i en romersk kogebog fra tiden omkring Kristi fødsel.

Den findes i øvrigt også i en udgave lavet af lammekød i Andalusien i Spanien. Men dén udgave er først omtalt i mauriske, det vil sige arabiske, kogebøger. Her går den under et andet navn. Den hedder nemlig kebab.

Og se, så lærte vi også noget i dag.

Kristian Ditlev Jensen er forfatter og medlem af Det Danske Gastronomiske Akademi

Med bussen mod statsministeriet? I hvert fald hvis det står til danske præster, hvor De Radikale er det største parti.
Med bussen mod statsministeriet? I hvert fald hvis det står til danske præster, hvor De Radikale er det største parti. Foto: Johannsson, Matt