"Da Vinci Mysteriet" er en farlig bog, fordi den bringer en højreekstremistisk subkultur ind i kulturens centrum. Det mener ph.d. i historie og ekstern lektor på Københavns Universitet. Dan H. Andersen, der i næste uge udsender en historisk debatbog med titlen "Skjulte magter? Hemmelige selskaber i 1000 år". Bogens udgivelse er timet efter premieren på filmatiseringen af Dan Browns thriller, der har solgt over 40 millioner bøger verden over.
– Det farlige ved Dan Brown er, at han henter sit stof ud af en modvidenskultur med meget tvivlsomme kilder. Han henter stof fra en racistisk og højreekstremistisk sump på internettet og gør den stueren. Med sin roman har han bragt dette ind i centrum af den offentlige debat. Det kræver modargumenter.
Og det er netop modargumenter, Dan H. Andersen som nøgtern historiker vil levere. Han har undersøgt historien bag bestselleren, og konklusionen er klar:
– Dan Browns bog er beviseligt sludder og vrøvl og bedrag, og det generer mig, at det bliver solgt som fakta. Der har altid været selskaber med hemmeligheder. Det nye er, at i dag eksisterer de hemmelige selskaber i cyperspace. Med Sions Priorat kan man følge skabelsen af en moderne myte fra den første spæde begyndelse til en international bestseller.
Myten om Sions Priorat blev opbygget i 1960'erne, og afsløret af franske medier som en forfalskning, men da historien når de angelsaksiske medier ,eksploderer det med tre dokumentarprogrammer på BBC af journalisten Henry Lincoln, som sammen med forfatterne Michael Baigent og Richard Leigh skriver bogen "Helligt blod, hellig gral".
En grundbegreb for Dan H. Andersen er konspiranoia, et begreb han har hentet fra den norske sociolog Terje Emberland, og som betegner en blanding af forfølgelsesvanvid og sammensværgelsesteorier.
Sammensværgelsesteorierne har en vis medvind i disse år. Hvorfor?
– De dukker ofte op i forbindelse med omvæltninger. Der er perioder, hvor teorierne fænger, som for eksempel i Tyskland i 1920'erne og 1930'erne. Og der er perioder, hvor de ikke fænger. I vore dage er der kolossalt salg i sammensværgelsesteorierne.
Hvorfra kommer de moderne sammensværgelsesteorier?
– Den moderne sammensværgelseskultur daterer sig tilbage til tiden efter den franske revolution. Revolutionens tabere forklarede katastrofen ved at knytte forbindelse tilbage til Tempelridderne, som de mente havde overlevet den franske konges angreb på dem i begyndelsen af 1300-tallet. Ifølge den teori havde de for at hævne sig grundlagt frimurerordenen, som fik rollen som revolutionens stifter og bagmand.
– Moderne esoteriske historikere, der udfolder denne modvidenskultur – som Michael Baigent og Richard Leigh eller danske Erling Haagensen, der mener at have fundet en kobling mellem de bornholmske rundkirker og tempelridderne – går tilbage til 1700-tallets kilder, der postulerer, at de havde adgang til hemmelige kilder.
Hvorfor spiller tempelridderne en rolle i mange sammensværgelsesteorier?
– Tempelridderne er helt perfekte til formålet: de er mystiske, de forsvandt totalt, og det særligt heldige er, at hele deres arkiv også forsvandt.
– Tempelridderne er i processen fra historisk sammenhæng til den moderne popkultur gået fra at være en kristen ridderorden til at være et esoterisk altmuligselskab. De optræder både som de onde og de gode. Tempelridderne er som en sort boks. Hver gang man har brug for noget mystisk, griber man til den sorte boks. I 1700-tallet var tempelridderne fast forankret i en mod- videnskultur.
Du peger på, at der er overlappende punkter mellem nazisme, New Age og den radikale islamisme. Hvor er sammenfaldet?
– De er fælles om en tro på en uskyldsren fortid, en førteknologisk verden. De har et had til det moderne – men benytter i øvrigt alle den moderne tids teknologiske redskaber. De afskyr rationalitet, den subjektive vilje besejrer alt – også naturlovene. Der er et had til kristendommen i dyrkelsen af det oprindelige.
– De har en tro på sammensværgelser. Et eksempel er skriftet "Zions Vises Hemmelige Protokoller", som både nynazister og islamister læser og ofte i sammenhæng med holocaustbenægtelse. "Zions Vises Hemmelige Protokoller" er et forfalsket dokument, der angiveligt stammer fra en jødisk verdenskongres. Skriftet viser, hvordan jøderne agter at overtage verden, og det er udbredt i Mellemøsten. Det ægyptiske tv har for eksempel sendt en dramadokumentar om skriftet uden af angive, at der er tale om en forfalskning.
At tale om sammenfald mellem nazisme, New Age og islamisme ville nogle måske også kalde en sammensværgelsesteori?
– Ja, faren består, at man kommer til at ligne dem, man bekæmper. Men man skal passe på ikke at gøre sin viden mere sikker, end den er. Man må acceptere, at der er punkter, man ikke ved noget om. Man skal passe på, at man ikke i misforstået angst for at give modstanderen ammunition hæver sig op til en sikkerhed, som den faktiske viden ikke kan bære.
– Men der er en tendens i tiden til at ville proppe en sammensværgelsesteori eller en tempelridder ind i hver eneste usikkerhed i vores historie.
Hvorfor er det vigtigt for dig at argumentere mod for eksempel "Da Vinci Mysteriet"?
– Jeg har oplevet, hvordan universitetsmiljøet på Københavns Universitet i 1970'erne og 1980'erne var totalt domineret af en totalitær marxistisk tænkning. Dengang var det den almindelige befolkning, der bevarede sin sunde fornuft. Vi må gå ud i diskussion. Meninger og holdninger er ikke ligegyldige, og der er et demokratisk problem, hvis der er en almen tro på, at hemmelige selskaber bag kulisserne styrer verden.
"Hemmelige selskaber i 1000 år"
Dan H. Andersens bog "Skjulte magter? Hemmelige selskaber i 1000 år" (Aschehoug) udkommer på tirsdag. Her behandles blandt andet Sions Priorat, det hemmelige selskab der ifølge Da Vinci Mysteriet fra 1000-tallet har vogtet blodlinjen fra Jesus og hans hustru Maria Magdalene. Sions Priorat blev ifl. Dan H. Andersen i virkeligheden grundlagt i 1956 af en højreekstremistisk franskmand. Et rent fupnummer, der også omfatter en anløben katolsk præst og forfalskede dokumenter, som blev deponeret på det franske nationalbibliotek mellem 1964-67.
Da Vinci Mysteriet
Dan Browns thriller "Da Vinci Mysteriet" har solgt mere end 40 millioner eksemplarer, og Vatikanet har frarådet kristne at læse bogen. Fredag er der premiere på en filmatisering af den kontroversielle roman. Kristeligt Dagblad sætter i en artikelserie fokus på bogen og fænomenet. Dette er den første artikel i serien.