Muslimske menigheder bør selv betale for sjælesørgere

I Danmark har vi religionsfrihed, ikke religionslighed, så danske skatteydere skal ikke betale for uddannelse af muslimske sjælesørgere, skriver præst Kirsten Sarauw

Hvis der er behov for muslimske sjælesørgere, bør muslimer selv finansiere dem, mener præst Kirsten Sarauw. Her forestår den danske Imam Abdul Wahid Pedersen fredagsbøn ved Dansk Islamisk Center på Nørrebro i København.
Hvis der er behov for muslimske sjælesørgere, bør muslimer selv finansiere dem, mener præst Kirsten Sarauw. Her forestår den danske Imam Abdul Wahid Pedersen fredagsbøn ved Dansk Islamisk Center på Nørrebro i København.

Imam ved Dansk Islamisk Center, Naveed Baig, fortalte i et interessant interview og siden i en kommentar i Kristeligt Dagblad den 22. juni og den 24. juni om sin mastergrad i islamisk sjælesorg, som er en nyoprettet disciplin på Det Teologiske Fakultet i København.

En af hovedkræfterne bag de nye kurser i islamisk teologi, som fakultetet udbyder, er lektor Hans Ravn Iversen, som også arbejder på at få oprettet en dansk imamuddannelse på universitetsniveau.

Det er et imødekommende tiltag fra det danske samfunds side over for vores muslimske mindretal, som man kun kan ønske velkommen og lykke til.

Men hovedintentionen bag Baigs indlæg var nu ikke kun at fortælle om sin mastergrad, men nok så meget at godtgøre det store behov for sjælesorg blandt muslimer i ”en moderne individualiseret” verden og plædere for, at der oprettes stillinger for uddannede muslimske sjælesørgere, der specifikt kan imødekomme muslimers behov ”på plejehjem, i psykiatrien, i fængsler, på hospitaler, universitetet og i militæret”.

Det lyder da også som en glimrende idé - lige bortset fra spørgsmålet om, hvem der skal betale alle disse nye stillinger.

Det synger Baig ikke så højt ud om, men man forstår jo nok en halvkvædet vise, når han henviser til Storbritannien, hvor der er ansat 400-500 imamer ved de offentlige institutioner, betalt af staten.

Så tanken er, at de danske skatteydere igen-igen må til lommerne for at betale ikke bare for visse teologiske uddannelsesfaciliteter for et religiøst mindretal, men også for at forsyne denne religion med skatteyderbetalte offentlige stillinger.

For - som Baig siger - alle skal jo behandles ens, underforstået, at der diskrimineres mod det muslimske mindretal, hvis det ikke får samme økonomiske muligheder som folkekirkens medlemmer, hvem folkekirken betjener i rigt mål på vores offentlige institutioner.

I Danmark har vi som bekendt religionsfrihed, men ikke religionslighed. Der findes altså ganske rigtigt en vis forskelsbehandling til fordel for den danske folkekirke, først og fremmest af historiske og traditionsmæssige grunde, som jeg ikke vil gå videre ind på her.

Betyder det så også, at der diskrimineres økonomisk mod vore religiøse mindretal? Nej, så langtfra.

Alle anerkendte frikirker og trosretninger i Danmark modtager betydelig statsstøtte i form af ret til skattefradrag af medlemsbidraget til deres respektive trossamfund.

Noget, Dansk Islamisk Center gør meget ud af på sin hjemmeside:

”Hver gang du betaler 150,00 kroner i bidrag, betaler staten de 50,00 kroner.” Altså en tredjedel statstilskud. Jo mere man indbetaler, des højere tilskud.

Medlemmer af folkekirken betaler et samlet medlemsbidrag (kirkeskat), som for øjeblikket andrager cirka seks milliarder kroner.

Ene af alle trossamfund er folkekirkens medlemsbidrag dog ikke fradragsberettiget. En klar ”diskrimination” af folkekirkens medlemmer.

Det er altså medlemmer af den danske folkekirke, som selv betaler deres omkostninger og ikke den danske stat.

Så hvad med at de muslimske menigheder omsider gled ind på lige fod med resten af befolkningen og selv gik til lommerne, hvis de gerne vil have sjælesørgerisk betjening af deres medlemmer på offentlige institutioner?

I forvejen koster, ifølge en opgørelse fra 2012, forskellige ”særforanstaltninger” for indvandrere - hvoraf hovedparten tilhører det muslimske mindretal - over en milliard kroner, herunder en post til Naveed Baigs virke som hospitalspræst og koordinator for Etnisk Ressourceteam på tilsammen 435.000 kroner.

Hvilket sidste selvfølgelig er peanuts i forhold til for eksempel tolkebistand, som opgøres til cirka 70 millioner kroner.

Men det ene med det andet, så er det mange penge (formentlig langt over 16 milliarder kroner), indvandringen samlet set koster den danske stat.

Ja, vi har - som to velrenommerede forskere fastslog for nylig i en kronik i Berlingske - for længst passeret smertegrænsen for udgifterne til indvandring, hvis velfærden for den danske befolkning skal opretholdes.

Det kunne vi alle med fordel måske lige tænke lidt over, næste gang vi får en god idé, som ”andre” skal betale.

Kirsten Sarauw, præst og psykoterapeut, Vibevænget 2, Tisvilde