Seerne sidder tilbage som de store tabere, når DR og TV 2 kaster sig ud i seriekrig søndag aften

Mere ros er der til TV 2’s og DR’s nye serier søndag aften; krimithrilleren ”Greyzone” på den ene kanal og Jakob Ejersbo-dramatiseringen ”Liberty” på den anden. Seere er der bare ikke så mange af, fordi serierne sendes samtidig, skriver journalist Kurt Strand

 Og selvom det med ”Badehotellet” er lykkedes at skabe en ny succes-sendetid mandag, har TV 2 længe haft et misundeligt kig på DR’s gentagne seersuccesser søndag aften. ”Greyzone”-sendetiden er derfor ikke en tilfældighed, men er et velovervejet forsøg på at få fat i et potentielt millionpublikum, skriver journalist Kurt Strand.
Og selvom det med ”Badehotellet” er lykkedes at skabe en ny succes-sendetid mandag, har TV 2 længe haft et misundeligt kig på DR’s gentagne seersuccesser søndag aften. ”Greyzone”-sendetiden er derfor ikke en tilfældighed, men er et velovervejet forsøg på at få fat i et potentielt millionpublikum, skriver journalist Kurt Strand. Foto: Ritzau Scanpix/Iris.

Da ”Badehotellet” på TV 2 mandag aften rullede over tv-skærmene med nye, men fortsat overskuelige konflikter i de yderste klitrækker, kiggede op mod halvanden million med. Endnu en gang blev det understreget, at seerne sætter pris på serien om ferielivet på Andersens Hotel. Modsat de fleste anmeldere, som bedømmer den med nedadvendte tommelfingre.

Mere ros er der til TV 2’s og DR’s nye serier søndag aften; krimithrilleren ”Greyzone” på den ene kanal og Jakob Ejersbo-dramatiseringen ”Liberty” på den anden. Seere er der bare ikke så mange af; knap 750.000 var der på DR 1 søndag aften, mens TV 2 måtte nøjes med lidt under 550.000.

Og selvom det egentlig er ganske pæne tal – fordi færre og færre udsendelser tiltrækker over en halv million seere – er det for få. I DR er en million seere til en dramaserie i reglen et minimum, fordi ”billetprisen” pr. sæde ellers bliver for høj. Også hos TV 2 er forventningen, at tallet skal højere op, ikke mindst for at tiltrække de reklamekroner, der skal finansiere store dele af en dramaproduktion.

Men hvis tallene lægges sammen, ser det ikke så skidt ud. 1,3 million dramaseere mellem klokken 20 og 21 søndag aften er et fint og realistisk tal. Men når lagkagen skal deles på to kanaler, bliver der forudsigeligt færre til hver.

Alt det ved programplanlæggerne i DR Byen i København og på Kvægtorvet i Odense selvfølgelig godt. Og selvom det med ”Badehotellet” er lykkedes at skabe en ny succes-sendetid mandag, har TV 2 længe haft et misundeligt kig på DR’s gentagne seersuccesser søndag aften. ”Greyzone”-sendetiden er derfor ikke en tilfældighed, men er et velovervejet forsøg på at få fat i et potentielt millionpublikum.

Desværre er forsøget mislykkedes, fordi DR sender ”Liberty” i samme tidsrum. Tilbage sidder seerne som de store tabere, fordi de fleste – trods streaming-tjenester og alle mulige optagefunktioner på moderne fladskærme – fortsat ser serier, når de bliver sendt.

Endelig er der pengene; ”Liberty” er primært finansieret af licenskroner, mens ”Greyzone” er betalt af reklamer plus henved 10 millioner fra den såkaldte public service-pulje.

Pengene i puljen kommer fra licens-betalerne, og flere mediepolitikere har derfor varslet indgreb i tv-stationernes ret til selv at planlægge for at undgå dyre danskproducerede serier på samme sendetidspunkt.

Både TV 2 og DR vil gerne være fri for den slags regulering. Det vil derfor være klogt, hvis begge i en fart – inden medieaftale-forhandlingerne på Christiansborg – erkender, at det var en fejl at sende licenspenge i seriekrig søndag aften. Og at sendetiderne fremover vil blive frivilligt koordineret; ganske som det sker med dyre nyhedsudsendelser og sportstransmissioner.

Den igangværende, unødige kamp om seerne søndag aften er ingen tjent med.

Kurt Strand er journalist, radiovært og ekstern producent af P1-programmet ”Mennesker og medier”.