Vejvisere

”Kom og se!”.

Johannesevangeliet 1, 46

Det handler om at dele nyheder. Kom og se! Kom og se Jesus, som vi har mødt! En nyhed, som fik afgørende betydning for de involverede den dag. Og som sidenhen har fået betydning for så mange mennesker, at verden ikke har været den samme siden da. Kom og se, hvad vi har fundet!

Disciplene deler en nyhed, som involverer dem, viser dem det med Gud og os på en måde, der ikke er oplevet før. De ser noget, som de straks vil dele med andre. De oplever sig selv som vidner til en verdensbegivenhed: Nu giver Gud sig til kende på særlig vis i dette øjeblik.

Der sker noget afgørende mellem Gud og os, da Jesus begynder sin færden på vores jord. Noget evigt bliver synligt. Gennem Jesus møder Gud os midt i hverdagen. Guds Søn kommer gående, folk støder ind i ham på vejen. Han er en, der bor et sted. De kan endda få lov at se, hvor og hvordan han bor. Gud den Almægtige kan vi ikke tåle at se. Men hans søn, Jesus, møder os ansigt til ansigt.

Johannes Døberen ser i Jesus Guds lam, som bærer verdens synd. Jesus er mellemmand mellem os og Gud, så vi ikke længere behøver filter eller slør for at tåle Guds nærhed. Jesus går ind og bærer alt det i vort liv, som gør det farligt for os at nærme os Gud. Derfor kaldes han ”Guds lam”, som bærer verdens synder.

Dette ser Johannes Døberen. Og det er der nu også andre, der gerne vil se. Kom og se, inviterer Jesus dem til. Disciplene ser noget, som får dem til at blive hos Jesus. Og derefter fortæller de så videre, at de ikke bare har set tømreren Jesus, men at de har set Kristus, Messias. Og så er den bølge ellers sat i gang, som siden har bredt sig ud over verden. Kom og se, hvad vi har fundet! Og når vi ser det, lyder kaldet fra Jesus: Følg mig!

Og så kommer det spændende øjeblik, hvor der nok er helt stille i himlen: Tager du og jeg imod dette kald og lader os optage i denne kæmpeflok, som følger efter Jesus ud over jord? Hvor bliver der glæde i himlen, når vi siger: Ja, jeg vil gerne se og følge. Der sker noget særligt, når vi får sagt til hinanden: Kom og se! Samtidig med det kalder Jesus nemlig: ”Følg mig.”

Thomas Kristensen er pastor emeritus.