Vi bør anerkende andre videnskabelige tilgange

Hvis vi ikke åbner øjnene for forskellige definitioner af videnskab, kan vi ende i en åndelig ghetto, advarer Peder Østergård Jensen, cand.theol.

Tro er ikke nødvendigvis uvidenskabeligt, siger Peder Østergård Jensen.
Tro er ikke nødvendigvis uvidenskabeligt, siger Peder Østergård Jensen. .

Studieleder på Det Teologiske Fakultet i København Jesper Tang Nielsen går hårdt til angreb på Dansk Bibel-Instituts manglende videnskabelighed her i avisen den 15. februar, efter at Dansk Bibel-Institut har kunnet offentliggøre en ny akkrediteringsaftale.

LÆS OGSÅ:Der var engang et teologisk fakultet i Aarhus

Det kan forekomme lidt pudsigt, når man i sin studietid har fulgt undervisning på både Dansk Bibel-Institut og Det Teologiske Fakultet. I en del fag modtog jeg kun undervisning i pensum på Dansk Bibel-Institut, mens jeg gik til eksamen på Det Teologiske Fakultet med, synes jeg selv, ganske udmærkede resultater. På den måde oplever jeg, at Det Teologiske Fakultet løbende uformelt har anerkendt fagligheden i undervisningen på Dansk Bibel-Institut.

Jeg kan på sin vis godt forstå, at man på Det Teologiske Fakultet har svært ved at anerkende eller acceptere Dansk Bibel-Institut, fordi udgangspunktet der er så vidt forskelligt fra universitetets. Der er en verden til forskel på at se på Bibelen som Guds åbenbaring og at se på den som et rent historisk produkt.

Og er videnskab defineret ud fra, at Gud ikke må tænkes med som en objektiv virkelighed i studierne, så er undervisningen på Dansk Bibel-Institut ikke videnskabelig.

Naturligvis hævder universitetet, at dets tilgang er den rigtige, men man kan måske sige, at det er lidt skrapt at reservere alt, der overhovedet har med tro at gøre, til det uvidenskabelige. Kan den så ikke vendes om, sådan at en tyrkertro på, at Gud ikke har åbenbaret sig i Bibelen, er lige så uvidenskabelig?

Der er tale om, at man møder Bibelen med to vidt forskellige forudsætninger, men det hindrer ikke, at der begge steder kan udføres et videnskabeligt forsvarligt arbejde.

Set i et bredere samfundsperspektiv kan man sige, at man på Det Teologiske Fakultet læser og vurderer Bibelen med samtidens briller. Det er absolut en tilgang, som der skal være plads til, og som er den mest meningsfulde for den, der ikke accepterer Bibelen som åbenbaring. Svagheden er, at når samtiden bliver målestok for Bibelen, så bliver det sværere at have noget nyt at sige til sin samtid.

LÆS OGSÅ:Bibeltro uddannelse redder bachelorgrad

En tilgang som Dansk Bibel-Instituts, der tør at læse samfundet med Bibelens briller, er på en anden måde åben for at sige noget nyt ind i samtiden.

Et åbent samfund som det danske bør anerkende andre videnskabelige tilgange end de gængse for ikke ende i en både åndelig og videnskabelig ghettoisering.