Kurt Strand: Vi må kaste et kritisk blik på mediernes overskrifter under coronakrisen

De danske medier burde have økonomiseret med ordene, da coronakrisen brød ud herhjemme, mener Kurt Strand

Kongens Nytorv i København er stort set mennesketom. Kaffebaren på hjørnet ved Store Kongensgade har stablet stolene op. Og frisøren i sidegaden er lukket.

Hjertet af København er præget af ugens nye begrænsninger i vores bevægelsesfrihed. Men selvom det er fristende at skrive, at samfundet er lukket ned, så stemmer det ikke helt. Hvide håndværkerbiler passerer fortsat forbi, en sandwichbar henne ved Dronningens Tværgade langer mad over disken, og selvom der er god afstand mellem passagererne, så triller busserne stadig.

Det er da også påfaldende, at ingen medier – så vidt jeg har kunnet søge mig frem til – i denne uge har brugt vendinger som ”Danmark er lukket”, ”Landet lukker ned” eller ”Danmark lukker”. De blev nemlig brugt allerede i sidste uge, da skoler, rådhuse og andre offentlige institutioner aflyste blandt andet undervisning, møder og dagcenteraktiviteter.

Overdrivelserne har sprogligt og logisk gjort det umuligt at kreere noget, der er bare nogenlunde dækkende for alt det, som er sket siden. Ikke mindst lukningen af for eksempel grænser, restauranter, caféer, frisører og tandlæger.

Mediernes overskriftsmagere vil måske undskylde sig med, at det jo ikke var til at forudse i sidste uge, at der ville komme endnu mere. Nej, det var det ikke. Og så meget desto mere grund er der til at stoppe op og kaste et kritisk blik på overskrifterne. Som da Ekstra Bladet på sin forside sidste torsdag skrev med katastrofetyper: ”DANMARK LUKKER NED”. Eller da Politiken samme dag hen over forsiden konstaterede: ”Regeringen lukker Danmark.”

Eller da DR 1 forsynede sin transmission af statsministerens pressemøde om blandt andet skolelukningerne med en breaking news-bjælke og ordlyden: ”DANMARK BLIVER LUKKET NED”.

I et mere end ugelangt bakspejlsperspektiv er det åbenlyst, at det havde været klogt at økonomisere med ordene. For selvom det jævnligt siges med et skævt smil, at ”overdrivelse fremmer forståelsen”, er det lige netop det modsatte, der bliver resultatet.

De daglige opdateringer, initiativer og begivenheder er rigeligt dramatiske i sig selv, og der er absolut ingen grund til at smøre tykkere på, end der er belæg for.

At skabe unødig bekymring er altid skidt. Men det er værre at gøre det i en tid, hvor vi i et bombardement af falske coronahistorier på især Facebook bør kunne stole på alle de medier, som mener at udføre en publicistisk og samfundsgavnlig opgave. En sådan udfører B.T. ifølge chefredaktør Michael Dyrby. Men om der fandtes en pris for utidige overdrivelser, ville netop B.T. være en stærk kandidat til at få den. For allerede den 2. marts – for snart tre uger siden – proklamerede avisen på sin forside: ”CORONA LÆGGER EUROPA NED”.

Hvad ordene præcist dækker over, kan selvfølgelig diskuteres. Det er dog åbenlyst, at der havde været bedre dækning for den dramatiske overskrift i denne uge. Men ak. Da var kassen med overskrifter for længst løbet tør.

Kurt Strand er journalist, radiovært og ekstern producent af DR P1-programmet ”Mennesker og medier”.