Prøv avisen
Debat

Youtube-fænomenet "Lakserytteren": Børn og unge skal huske at slukke for Youtube

Det er vigtigt, at børn husker at lægge telefonen væk og træne fantasien ved at læse en bog eller tegne en tegning, mener youtuber Rasmus Kolbe. – Foto: Sarah Christine Nørgaard/BT/Ritzau Scanpix.

Rasmus Kolbe, uddannet fra Kolding Designskole og youtuber under navnet Lakserytteren og forfatter til ny fantasybog

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning.

Find en bog, eller begynd på en tegning – ja, i hvert fald bare kom i gang med at træne din fantasi, skriver berømt youtuber i debatindlæg

Mit job er at underholde på internettet. Det gør jeg som ”Lakserytteren” hver dag på flere sociale medier og med tusindvis af seere, der trofast ser, kommenterer og leger med. Det kan jeg gøre, fordi vi lever i en verden, der er mere forbundet end nogensinde før. Internettet er en legeplads, hvor der er plads til al tænkeligt indhold. Dit device er din personlige butler, som leverer ny underholdning med et swipe, og de sociale medier er designede til at give dig lyst til at se mere og mere og mere!

Vi lever altså et liv, som både er digitalt og fysisk. To halvdele, der udgør den virkelighed, børn og unge vokser op i. To halvdele, som hænger sammen og ikke kan skilles ad. Jeg tror, det er essentielt at forstå begge halvdele og at leve i begge. Både at spille brætspil og computerspillet Fortnite. Både at spejle sig i spejlet og i kameraet på Instagram. Eller både at forbruge indhold og skabe indhold selv.

Men spillereglerne er ikke de samme for de to halvdele. For vores digitale liv er designet til at være smart, hurtigt og til at fange vores opmærksomhed og få os til at bruge mest muligt tid på det. Og så kan det hele gå lidt skævt.

Vores mobiltelefoner er skabt til at gøre os afhængige. Mediernes algoritmer fodrer os med det indhold, vi bedst kan lide. Youtube, Tiktok, Snapchat og Instagram er spækkede med afhængighedsmekanismer som notifikationer og streaks. Og vi behøver slet ikke begynde snakken om, hvordan mobilapps og spil får os til at vende tilbage gang på gang.

Alt det er som sådan også fint nok – for vores digitale liv er så sandelig en gave, og vi kan bestemt bruge den til at blive klogere, gladere, modigere og sundere. Du må ikke tro, at jeg er her for at bede børnene sløjfe de sociale medier – så ville jeg jo blive arbejdsløs. Nej, men det er vigtigt at kende internettets begrænsninger og vide, hvad det gør ved én, og hvorfor man nogle gange skal lægge telefonen væk og lave noget helt andet.

Børn og unge skal lære at balancere alt det digitale og hurtige med alt det fysiske og langsomme. Derfor er en af hjørnestenene på min Youtube-kanal at give mine seere konkrete tegneopgaver og udfordringer, som de kan løse derhjemme. En måde at give børnene lov til selv at blive skabere og ikke blot medkiggere. Og det er vigtigt! For hvis du bare ser video efter video eller scroller i metermål ned ad Instagram, så giver det ingen mening. Internettet skal gøre dig klogere, rummelig, bedre, sjovere og inspirere dig til handling. Inspirere dig til alt det fysiske som tegning, musik, sport, litteratur og så videre

En af mine egne yndlings offline aktiviteter er at læse. Når du læser en bog eller hører en lydbog, er det dig selv, der skaber dit visuelle univers’ indhold – modsat apps, spil og sociale medier, hvor alt indhold bliver leveret. Jeg mener, at børn især har brug for at sætte fantasien fri og træne deres evne til at forestille sig verden på en ny måde (eller fjerne universer). Børn skal styrke deres kreativitet og kunne bruge den aktivt. En anden måde at gøre det på er ved at tegne. En tredje måde er at kode. En fjerde er at opfinde. Og jeg kunne blive ved. Det er vigtigt, at børn gør alle de ting, der fascinerer dem, når de ser med på for eksempel Youtube-videoer. At de får mulighed for at tage deres digitale liv – og det, de lærte – og anvende det til at få deres egne kompetencer til at vokse. Kompetencer, som de skal bruge senere, og som allerede er efterspurgt i en fremtid, hvor verden afhænger af, at vi kan gentænke den og finde nye løsninger.

En anden ting, jeg ofte prædiker, er, at det er centralt for enhver – især børn og unge – at huske at tage sine pauser. Rigtige pauser. Pauser, hvor der er tid til fordybelse, hvor man kun gør én ting ad gangen og ikke har syv faner på sin telefon, som man skifter imellem. Det er nemlig svært ikke at blive distraheret, fordi vi har vænnet vores hjerne til hele tiden at være i gang. Derfor er det godt med lidt hjælp til at fokusere.

Et trick, jeg selv bruger, er at lægge sin telefon væk. Og ikke bare lægge den på hovedet foran mig, men helt væk i et andet rum. Det er en sund øvelse for mig selv, for så kommer jeg ikke lige til at tjekke mine beskeder, mails eller en video af en kat, der går på stylter.

Så sluk for Youtube. Find en bog, eller begynd på en tegning – ja, i hvert fald bare kom i gang med at træne din fantasi.

Rasmus Kolbe er uddannet fra Kolding Designskole og youtuber under navnet Lakserytteren med over en million følgere på tværs af sociale medier. Han er forfatter til den netop udgivne fantasybog ”Legender fra Odysïa – Griskernes Hemmelighed”, som han har skrevet sammen med sine følgere.

En af mine egne yndlings offline aktiviteter er at læse. Når du læser en bog eller hører en lydbog, er det dig selv, der skaber dit visuelle univers’ indhold – modsat apps, spil og sociale medier.