De små tings betydning

”Hvor mange brød har I?”

Markusevangeliet 6, 38

Da Jesus skal mætte de 5000 mennesker i ørkenen, spørger han: Hvor mange brød har I? De har overhovedet ikke nok. En lille madpakke med fem brød og to fisk. Uendelig lidt til at mætte så mange. Men netop den lille madpakke bliver redskab for velsignelsen, så alle 5000 bliver mætte.

Det samme hører vi i Anden Kongebog 4, 1-7, hvor Elisa skal hjælpe en fattig enke, som hverken har mad eller penge. Han stiller det samme spørgsmål: Hvad har du derhjemme? En lille krukke olie, svarer hun. Og Elisa beder hende om at hente tomme flasker og dunke hos naboerne, og dem kan hun nu fylde med olie fra den lille flaske. Det, som så lidt og ubetydeligt ud, bliver forvandlet til stor velsignelse.

Man kan sammenligne dette med dåben: Hvad har vi? Lidt vand og nogle få ord. Det ser ikke ud af noget – det er i grunden forargeligt småt og ubetydeligt; men der er et guddommeligt løfte knyttet til denne dåb. ”Den, der tror og bliver døbt, skal frelses” (Mark. 16, 16). Den lille handling, hvor et lille menneskebarn bliver overøst med lidt vand, er i sidste ende bærer af Guds store velsignelse.

Vi kan derfor heller ikke tale for stort om barnedåben. I den danske folkekirkes bekendelsesskrifter Confessio Augustana står der i artikel 9 om dåben: ”Om dåben lærer de, at den er nødvendig til frelse, og at Guds nåde tilbydes ved dåben (...).”

Dåben er et nådemiddel. Den er et ydre tegn, som er fyldt med velsignelse, og som skænker os Guds nåde og frelse.

Den afdøde biskop i den lutherske kirke i Pakistan Jens Christensen skriver et sted om de små og ydre tegns nødvendighed:

”Barken på et træ er noget ydre og synligt, men skrab den af, og du har dræbt træet. Hvor ofte vi dog ser sandheden af den bemærkning, hvor fattigfolk skræller træernes bark af til brændsel uden at drømme om, at de dermed dræber træerne. På lignende måde skræller mange kristne til stadighed det ene udvortes og synlige tegn eller symbol efter det andet af den tro, som een gang for alle blev overgivet til fædrene, uden at indse, at de dermed i virkeligheden dræber troens træ både for sig selv og for andre.”

Vi skal værne om de små ydre tegn, for de er bærere af velsignelsen.

Steen Skovsgaard er tidligere biskop i Lolland-Falsters Stift.