Prøv avisen

Daglig leder af Kristent Pædagogisk Institut: Ny fri læreruddannelse er en god idé

Vi må bevæge os væk fra det uddannelses-, test- og målingsregime, som mere eller mindre har præget alle grundskoler de seneste år, mener Carsten Hjorth Pedersen. (Arkivfoto). Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix

Carsten Hjorth Pedersen

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning.

Vi har brug for en læreruddannelse, som i langt højere grad lægger vægt på ånd og kultur, mener daglig leder af Kristent Pædagogisk Institut, Carsten Hjort Pedersen

Jeg hilser med glæde initiativet med en alternativ læreruddannelse velkommen. Hvad enten det bliver i Herning eller et andet sted. Især to ting skaber min begejstring:

For det første, at det er en fri uddannelse, men selvfølgelig – som med friskolerne – med visse faglige, formelle og eksamensmæssige krav. Vi har ganske vist Den Frie Lærerskole i Ollerup, men den er særindrettet imod de frie skoler. Det nye initiativ har i høj grad folkeskolens lærere som målgruppe, og alene det forhold, at det er en fri uddannelse, vil bringe tiltrængt inspiration til folkeskolen. For det andet, at der bliver tale om en læreruddannelse med vægt på dannelse og kulturbærende fag. Altså en bevægelse bort fra det uddannelses-, test- og målingsregime, som mere eller mindre har præget alle grundskoler de seneste år.

Vi har brug for en læreruddannelse, som i langt højere grad lægger vægt på ånd og kultur. En opdateret og aktualiseret version af det bedste i dansk dannelsestradition.

Jeg tror også, at initiativet med Morten Kvist i spidsen vil være af værdi for os, som er engageret i de kristne friskoler og efterskoler.

Jeg ved godt, at ordet kristen er diskutabelt i denne sammenhæng, for denne gruppe af skoler kan og vil ikke tage patent på kristennavnet. Men sådan er vi bare kommet til at hedde.

Vi taler i dag om 34 kristne friskoler med knap 7500 elever og cirka 40 kristne efterskoler med – anslået – cirka 2500 elever. Jeg har selv været aktiv iblandt disse de seneste 38 år.

Denne gruppe af skoler har siden deres vorden for 50 år siden også søgt at gøre noget på læreruddannelsesfronten – uden at det er blevet til andet end et ganske lille Kristent Pædagogisk Institut, der har virket siden 1998.

Men med det nye initiativ får vi en læreruddannelse, som vi i høj grad også kan blive inspireret af og bidrage aktivt til. Jeg vil i hvert fald for egen del give initiativet mine bedste ønsker med på vejen. Først og fremmest af hensyn til folkeskolen, men altså også af hensyn til de kristne friskoler og efterskoler.

Carsten Hjorth Pedersen er daglig leder af Kristent Pædagogisk Institut.