Prøv avisen

Er du psykisk sårbar og skal på festival? Her er fem gode råd

Sommerens festivaler står ikke kun på store koncertoplevelser, men også på mindst lige så store dilemmaer for dem, der har det svært. Derfor giver studerende Anna Arendse Thorsen her fem råd til, hvordan man klarer festivalen som psykisk sårbar. Foto: Torben Christensen/Ritzau Scanpix

Anna Arendse Thorsen

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning.

Vi lever i en tid, hvor antallet af unge med psykiske sårbarheder stiger og stiger. Jeg er en af dem. Her er mine fem bedste råd til, hvordan du får en god festival, men samtidig tager hensyn til din psykiske sårbarhed, skriver Anna Arendse Thorsen

Hvad gør man, når man gerne vil med vennerne på festival, men samtidig er panisk angst for mange mennesker og manglende kontrol?

Festivalsæsonen er over os og for mange betyder det musik, fest og fadøl i store mængder.

Så står vi dér igen: Med den lunkne øl i hånden foran den store udendørs scene og mærker bassen dunke direkte ind i brystet.

Festival er fantastisk. Men for rigtig mange, inklusive mig selv, kan festivalsæsonen også være en hård tid. En øvelse i alt det, der er allersværest: rusmidler, store pladser og konstant social stimulering.

Vi lever i en tid, hvor antallet af unge med psykiske sårbarheder stiger og stiger. Jeg er en af dem. Her er mine fem bedste råd til, hvordan du får en god festival, men samtidig tager hensyn til din psykiske sårbarhed:

1. Snak med dine venner.

For den psykisk sårbare kan en hektisk festivalplads føles som Helvedes forgård – en muld, i hvilken klaustrofobi, angst-anfald og katastrofetanker gror. Sørg for, at dem, du skal af sted med, kender til dine sårbarheder. Trigger mange mennesker dig? Så skal de vide, at du indimellem får brug for et roligt sted. Er du bange for at blive efterladt? Så sørg for, at de ved, at de skal have et ekstra øje på dig.

Sørg for at forventningsafstemme, inden I tager af sted. Du er helt sikkert ikke den eneste, der ser frem til festivalsæsonen med både begejstring og bekymring.

2. Tag dine pauser.

For dem, der har mulighed for det, kan det være en god idé at tage hjem fra tid til anden. Tag et langt bad og en lur, spis noget rigtig mad, lad op. Hvis du ikke har mulighed for at tage hjem, så skab dine egne åndehuller midt i virvaret. Gå en tur eller tag et par timer for dig selv bag teltdugen. Find en plet græs, der er din. Festivalerne har desuden øje for at skabe en masse dagsbegivenheder og arrangementer, der ikke indeholder fest og druk. Find dem i programmet. Brug dem.

3. Hold igen med rusmidlerne.

Alkohol, hash og hårdere stoffer kan for den psykisk sårbare føles som både en bedste ven og værste fjende: Nogle synes, rusmidlerne tager deres symptomer, andre føler, de mister overblikket. Ligegyldigt i hvilken kategori du befinder dig, så hold øje med dit eget indtag.

Jo mere kontrol du har over dig selv, jo mere kontrol vil du også have over situationen, og det vil hjælpe dig.

4. Tænk dig om en ekstra gang.

For mange er festivalkultur lig med eksperimentering: Det gælder seksuel udfoldelse, rusmidler, grænsesøgende adfærd. Er du på vej ind i en moshpit? I et telt med én, du ikke kender? Tænk dig om en ekstra gang.

Er du i en situation, som du fortryder, så sig fra. Husk, at det aldrig er for sent at sige stop. Også på festivalpladserne gælder almindelige regler for respekt og krænkelse. Hvis dem omkring dig ikke forstår det, så sig det en ekstra gang. Langt de fleste mennesker forstår godt et klart nej, ligegyldigt hvor visne de er.

5. Det er din festival. Du bestemmer reglerne.

Nogle betragter festival som en form for undtagelsestilstand, hvor de gængse regler for sædelighed er trådt ud af kraft, og helt nye gælder: Nogle mener, at man ikke må gå i bad, når man er på festival. Andre mener, at man skal sove på teltpladsen alle ugens dage, og igen andre synes, at festival er lig med at have sex med en ny hver dag.

Men det er din festival. Det er din ferie og dermed dig, der bestemmer, hvad en succesfuld festival er for dig. Kommer du for musikken og koncerterne? Prioritér dem! Vil du hellere bare hygge i lejren? Køb dig en luksus campingstol. Vil du spise lækker mad? Sørg for at have rigeligt med lommepenge med.

I denne forbindelse er det også vigtigt at sige: Har du ikke lyst til at tage af sted, så lad være. Gør det ikke for dine venners skyld. Bliv hjemme. Det er din sommer. God festival!

Anna Arendse Thorsen er studerende, debattør og forfatter og lider af skitzotypisk sindslidelse.