Formand for medierådet: Skærmtid ved middagsbordet er sund fornuft

Selvfølgelig skal hele familien ikke sidde med hovedet i hver sin skærm, mens de spiser aftensmad. Til gengæld er det en rigtigt god idé at få sat samtalen om det digitale på dagsordenen i familien, skriver formanden for Medierådet

Formand for medierådet: Skærmtid ved middagsbordet er sund fornuft
Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix.

I ET DEBATINDLÆG i Kristeligt Dagblad den 30. november henviser tre medarbejdere fra Dabeco, Dansk Behandling for Computerspil- og Onlineafhængighed, til en tidligere udtalelse fra mig om at indføre ”iPad-tid ved spisebordet”.

De vælger – bevidst eller ubevidst – at trække udtalelsen ud af kontekst for at understrege deres pointe om, at alle medieforskere er ukritisk teknologibegejstrede og ude af stand til at kunne eller ville forstå, hvor skadelig børn og unges skærmbrug er.

Problemet er, at afsenderne af debatindlægget i deres iver for at fremme egne argumenter ikke nævner argumentet for anbefalingen. For det handler naturligvis ikke om, at familiens medlemmer skal sidde med hovedet i hver sin skærm, mens de spiser pasta med kødsovs. Til gengæld er det en rigtigt god idé at få sat samtalen om det digitale på dagsordenen i familien. Og når pastaen er spist op, bør man med lige så stor naturlighed, som man taler om dagen i skolegården eller på håndboldbanen, kunne tale om, hvad der foregår på nettet. Børn og unge har nemlig brug for en støttende hånd i ryggen – også på denne vigtige arena i deres liv.

Det kræver, at forældre får større viden om, hvad deres børn får tiden til at gå med på nettet, så de bedre kan vejlede i forhold til børnenes sociale relationer, sikkerhed og kritisk sans. Og den viden kan de blandt andet få, hvis de ser de konkrete apps og kigger med på det, der gør indtryk på skærmen.

For de voksne har et ansvar, når skoleklassens fællesskab udfoldes og udfordres på Snapchat, eller når børn og unge har brug for hjælp til at forstå og tackle det, de møder på Instagram eller Youtube.

En dansk undersøgelse viser, at kun halvdelen af børn i 3. og 7. klasse oplever, at deres forældre interesserer sig for deres digitale liv.

Vi overlader altså i høj grad børn og unge til sig selv, når det handler om deres færden på digitale medier.

Lad os i stedet få skærmene frem i lyset, så vi kan få en fælles samtale om deres betydning.

Stine Liv Johansen er formand for Medierådet for Børn og Unge og lektor, ph.d. ved Aarhus Universitet.