Gode nyheder går i opfyldelse

”I dag er det skriftord, som lød i jeres ører, gået i opfyldelse.”

Lukasevangeliet 4, 21

Jesus kommer med gode nyheder. Alligevel bliver de gode nyheder gjort til dårlige nyheder den dag i Nazaret – og desværre også tit nu. Af og til er vi alle i det hjørne, hvor vi tolker alt i værste mening. Det kan skyldes os selv: Vi har en dårlig dag, eller vi synes, verden er ond ved os. Eller: Det kan skyldes, at nyheden eller nyhedsoverbringeren ikke synes os troværdig. Sådan går det for Jesus i Nazaret. Han bliver nødt til bare at gå sin vej.

En tankevækkende hilsen til os, der som dem i Nazaret har hørt om Guds godhed i mange generationer. Hører vi bare på os selv, eller hører vi også på Jesus og åbner os for hans gode budskab?

Besøget i Nazaret bliver for altid stående som en særlig dag. Fordi Jesus her lægger sit program frem! Hos Mattæus og Markus er det nogle andre programord, som har fæstnet sig: ”Tiden er inde, Guds rige er kommet nær! Omvend jer og tro på evangeliet!”. Andre ord, ja, men dog det samme, som Jesus siger i Nazaret: Gud har sendt mig med godt budskab og et nådeår. Og, føjer Jesus til, da der er spændt stilhed i forsamlingen: I dag er det gået i opfyldelse! Tiden er inde – i dag!

Kristendom er aldrig blot noget fortidigt – eller noget fremtidigt. Jo, begge dele er vigtige i troens og håbets verden. Men kristendom er altid nutid: I dag, når I hører – så hører I et godt budskab fra Jesus!

At vi åbner os for advents gode nyheder om Jesus, betyder ikke, at vi så skal holde op med at interessere os for andre sager, der trænger sig på. Gud interesserer sig for alt jordisk, som optager os. Jesu nådesprogram giver nye muligheder til os, når vi ellers fristes til at give op.

Det er en stærk prædiken, Jesus holder i sin barndoms synagoge. Og som han nu holder igen for os. Vort land er i bund og grund med sin åndelige frihed og sin omsorg for de svage præget af, at Kristus har besøgt os.

Derfor skal vi samle advents mange skikke og forventninger ved at åbne vore hjerter og lade Herren fylde alt sit ind den kommende tid.

Thomas Kristensen er pastor emeritus.