Jeg er barn af en alkoholiker. Hvorfor stødte jeg ikke på en emneuge eller en skoleopgave om det?

Kære børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S), du kan gøre en forskel for alle børn med alkoholiske forældre ved at sætte misbrug i hjemmet på skoleskemaet, skriver gymnasielærer i debatindlæg

Jeg er barn af en alkoholiker. Hvorfor stødte jeg ikke på en emneuge eller en skoleopgave om det?
Foto: Gerhard Fechtig/Panthermedia/Ritzau Scanpix.

Jeg er barn af en alkoholiker. Den sætning tog det mig 25 år at få over mine læber, men da jeg endelig begyndte at sige det højt og fik kigget nærmere på statistikken på området, gik det op for mig, at jeg var langtfra alene. Hver 10. dansker vokser op som barn af en alkoholiker. I en undersøgelse er det faktisk hele 19,3 procent, det vil sige knap hver femte dansker i alderen 18-64 år, der angiver, at de er vokset op med en alkoholiker i hjemmet. Og der er desværre ingen grund til at tro, at antallet af børn, der i dag vokser op som ”flaskebørn” skulle være mindre.

En opvækst som barn af en alkoholiker sætter ofte store permanente rød-vinspletter på den enkeltes liv.

Vi ved, at børn af alkoholikere i sammenligning med andre børn har cirka to en halv gange større risiko for at blive indlagt på en psykiatrisk afdeling og cirka dobbelt så stor risiko for at forsøge selvmord.

Som voksne udvikler cirka en tredjedel selv et misbrug og cirka en tredjedel oplever psykiske vanskeligheder som angst, depression og spiseforstyrrelser. Og der sidder altså i gennemsnit cirka tre af disse børn og unge i hver eneste af landets gymnasie- og skoleklasser.

Som gymnasielærer slår det mig så bare: Hvorfor i alverden er jeg og flere hundredtusinde danskere gået igennem hele uddannelsessystemet uden at støde på så meget som en emneuge, et foredrag eller en beskeden skoleopgave om emnet? Og hvorfor er det stadig sådan i dag?

Kære børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S), du kan være med til at ændre det. Du kan gøre en forskel for alle disse børn ved at sætte misbrug i hjemmet på skoleskemaet.

Skolen har i forvejen til opgave at værne om elevers trivsel, derfor bør den også kunne tage hånd om tunge emner som misbrug i hjemmet.

Det vil gøre en forskel for disse børn, at de forstår og får et sprog for, hvad det er, der er på spil derhjemme. Det vil gøre en forskel for disse børn at finde ud af, at de ikke har noget at skamme sig over, at de slet ikke er alene, og at der er hjælp at få.

Det ville have gjort en forskel for mig.

Katrine Quorning er forfatter og gymnasielærer.