Kærlighedens gerninger

18. søndag efter trinitatis

Matthæusevangeliet 22, 34-46

Hvad enten man kalder sig kristen eller ej, så vil de fleste mennesker kunne tilslutte sig Jesu bud om næstekærlighed. Men evangeliet udspringer af Guds kærlighed, og som Søren Kierkegaard skriver i den indledende bøn til sin bog om ”Kjerlighedens Gjerninger”: ”Hvor skulle der kunne tales retteligen om Kjerlighed, hvis Du var glemt, Du Kjerlighedens Gud, af hvem al Kjerlighed er i Himmelen og paa Jorden.” Hvordan hænger de to ting sammen?

I søndagens evangelium står buddet om næstekærlighed ikke alene, idet Jesus på spørgsmålet om, hvad der er det største bud i loven, svarer ved først at citere buddet om, at ”du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind”. Men derefter tilføjer han det andet bud, der er lige så vigtigt: ”Du skal elske din næste som dig selv.” Og han kæder de to bud så tæt sammen, at man taler om ”det dobbelte kærlighedsbud”.

Hvis vi begynder med næstekærligheden, så forbinder vi ordet kærlighed med en følelse; men i Bibelen er kærlighed mere konkret og forbundet med handling. At elske rummer derfor også betydningen ”at drage omsorg for”, og sådan forstod Søren Kierkegaard det.

Derfor skriver han udtrykkeligt, at hans bog ikke handler om kærlighed, men om kærlighedens gerninger, ligesom han skelner nøje mellem det, han kalder forkærlighed, og som er forbundet med følelser, og næstekærligheden, der befaler dig i dine handlinger at tage vare på din næste, som du tager vare på dig selv – og den pligt er bundet til det evige, til Gud.

Det bringer os tilbage til den første del af det dobbelte kærlighedsbud, nemlig buddet om at elske Gud. Vi kan ikke elske Gud, som vi elsker vores næste eller os selv. Ifølge Søren Kierkegaard kan et menneske kun elske Gud i ubetinget lydighed og tilbedelse. At elske Gud er derfor at være lidenskabeligt optaget af at følge hans bud og leve efter hans vilje, og derved henvises vi netop til at drage omsorg for livet i os selv og de mennesker, vi lever iblandt, og hvis ve og vel ligger Gud på sinde.

På den måde føjes det dobbelte kærlighedsbud sammen til en uløselig helhed.

Søndagsordet skrives på skift af sognepræst i Varde Morten Thaysen, sognepræst i Jægersborg Lea Skovsgaard, lektor, cand.theol. Leif Andersen og pastor emer. Lisbeth Smedegaard Andersen.