Kommende gymnasieelev til Pernille Rosenkrantz-Theil: Lad os få en ny retning for skoler og gymnasier

Afskaf folkeskolereformen og uddannelsesloftet. Ret til fejl gør folkeskolen og gymnasiet rummelig for alle, skriver kommende gymnasieelev til den nye børne- og undervisningsminister

Den nye børne- og undervisningsminister, Pernille Rosenkrantz-Theil (S), som her ankommer i ministerbil til Amalienborg i København, bliver i et debatindlæg budt velkommen på posten af kommende gymnasieelev med opfordring til at genskabe tillid og trivsel på skoler og gymnasier. –
Den nye børne- og undervisningsminister, Pernille Rosenkrantz-Theil (S), som her ankommer i ministerbil til Amalienborg i København, bliver i et debatindlæg budt velkommen på posten af kommende gymnasieelev med opfordring til at genskabe tillid og trivsel på skoler og gymnasier. – . Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix.

DANMARK HAR FÅET en ny regering og en række nye ministre – blandt andre en ny børne- og undervisningsminister, Pernille Rosenkrantz-Theil (S), som efter min optik står over for en række store opgaver. Tillykke med titlen Pernille, men arbejdet starter med det samme.

Vi har i dag et uddannelsessystem, der ikke kører, som det skal. I 2014 så vi en skolereform blive trukket ned over hovederne på landets folkeskoler. En reform, hvor man i dag skal lede længe, hvis man skal finde positivt at sige om resultaterne. Endnu er skolen hverken kommet fagligt eller trivselsmæssigt nærmere de fastlagte mål for reformen.

Vi ser en folkeskole, hvor man absolut ikke lytter eller stoler på de forskellige ledere samt på lærerne. Du skal give tilliden tilbage til skolerne og vores dygtige lærere. Folkeskolen skal være et godt sted at være og lære.

”Karaktererne fylder alt for meget i dag. Nye tal viser, at hver fjerde unge i dag føler sig stresset,” skriver kommende gymnasieelev. –
”Karaktererne fylder alt for meget i dag. Nye tal viser, at hver fjerde unge i dag føler sig stresset,” skriver kommende gymnasieelev. – Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix

Vi skal have en folkeskole, hvor der er tid og ressourcer til alle elever og ikke mindst en skole, hvor man har flere frie tøjler til at tilrettelægge undervisningen og variere den. Skoledagene er nu alt for lange, og der er sket en forandring for de helt små elever, men vi mangler en ændring for resten af eleverne. At gå i skole til klokken 16 er ikke optimalt.

Samtidig med at vi har en stresset folkeskole, stiger presset blandt eleverne i 8. og 9. klasse. Karaktererne fylder alt for meget i dag. Nye tal viser, at hver fjerde unge i dag føler sig stresset. Det kommer blandt andet af det forventningspres, vi har skabt i dagens Danmark. Vores ansatte i skolerne har ikke nok forberedelsestid i skoletiden, og det går ganske enkelt ud over den feedback og evaluering, alle elever bør have krav på. I stedet får man stukket et papir i hånden med et tal og eventuelt en pil op eller ned.

Der er simpelthen ikke tid til at dykke ned i opgaven og løfte hver elevs faglige niveau. Vi skal gøre op med det karakterræs og pres, som vi ser i dag, og så skal der afsættes mere tid til snak og evaluering.

Men det er ikke kun folkeskolen, som skal løftes markant – det samme skal vores gymnasier. Det kan ikke være rigtigt, at vi har en uddannelsesinstitution, hvor unge dropper ud, fordi de simpelthen ikke kan magte det lektiepres, der er. Gymnasiet ser ud til at være stedet, hvor man vil finde ud af, hvor mange lektier elever kan klare, før de knækker. Vores gymnasier skal være lige så rummelige som folkeskolen.

Vi elever bliver samtidig også bombarderet med beskeder om, at vi skal præstere vores ypperste, yde til vi næsten knækker, at vi skal skynde os igennem uddannelsessystemet og videre ud på andre uddannelser – og hvis vi gør det, bliver vi belønnet med højere karaktergennemsnit.

Hvorfor er det, vi skal skynde os sådan? Vi bør skynde os langsomt. Den fremdriftsreform, der er vedtaget, rammer helt skævt. Det gør det ikke ligefrem nemmere at tænke sig om. Hvis man lever op til politikernes ønske og skynder sig videre, har vi nu takket være uddannelsesloftet ingen fortrydelsesret. Så mens vi bliver skubbet af sted, fjerner man også lige muligheden for at fortryde.

Hvordan kan man på nogen måde tro, det er en dårlig ting at stoppe op og tænke sig om? Vi bliver tvunget ud i så mange valg i livet, så hvorfor ikke give os retten til at kunne tænke os om – komme ud at opleve verden, tjene lidt penge, eller hvad man har lyst til?

Vi har haft en undervisningsminister – Merete Riisager fra Liberal Alliance – som har fejlet på flere områder, blandt andet på den nye fraværslovgivning, som skal væk igen. Vi har offentlig transport, der kører, som vinden blæser. Os fra udkantsområdet, der ikke har linje 1A i baghaven, skal køre ualmindelig tidligt for at nå i skole til klokken 8. Jeg vil foreslå, Pernille, at du bor en uge i for eksempel Gilleleje og prøver at pendle til København hver morgen med tog, så vil du opdage, hvor meget du vil savne ministerbilen.

Så derfor, kære Pernille Rosenkrantz-Theil, står du over for en stor opgave. Folkeskolereformen skal rulles tilbage, tilliden skal tilbage til skolerne, mere tid til trivsel, mindre karaktergivning, mere tid til evaluering og afskaf fremdriftsreformen. Skynd dig langsomt og afskaf uddannelsesloftet – ret til fejl, gør folkeskolen og gymnasiet rummelig for alle, væk med fraværslovgivningen og giv gratis psykologhjælp til unge.

Når dette lykkes, har du gjort dit job til UG med kryds og slange eller som i dag til et 12-tal, men heller ikke mere end det. Jeg har nemlig ikke tid til at komme med flere kommentarer, for jeg skal nemlig skynde mig videre hjem med bus, mens jeg laver opgaver, tager på arbejde, mødes med en ven og meget mere. Men bare rolig, jeg er slet ikke stresset. Eller er jeg?

Velkommen i ministeriet, og sæt så i gang.

Mathias Zilberberg er kommende gymnasieelev, Gilleleje.